O conceito de Kinostil e o princípio da montagem no romance Berlim Alexanderplatz, de Alfred Döblin

Elcio Loureiro Cornelsen

Resumo


Resumo: O objetivo do presente artigo é apresentar alguns aspectos teóricos postulados pelo escritor alemão Alfred Döblin ao desenvolver sua própria concepção da obra épica na “era da técnica”. Tais aspectos contribuem para uma melhor compreensão da relação entre literatura e cinema nas primeiras décadas do século XX.

Palavras-chave: literatura alemã; montagem e cinema; montagem e literatura; literatura e cinema; romance da grande cidade.

Abstract: The aim of this article is to present some theoretical aspects developed by the German writer Alfred Döblin in his own conception of the epic work in the “era of the technique”. These aspects contribute to a better comprehension of the relationship between Literature and Film in the first decades of the 20th century.

Keywords: German literature; montage and film; montage and literature; literature and film; novel of the big city.


Palavras-chave


German literature; montage and film; montage and literature; literature and film; novel of the big city.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.8.0.194-210

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