Gisberta ou a transvertebração de um corpo sem órgãos / Gisberta or the Transvertebration of a Body Without Organs

Rodrigo Ielpo

Resumo


Resumo: Este artigo tem por objetivo pensar a criação dramatúrgica do espetáculo Gisberta, dirigido por Renato Carrera, a partir de um diálogo entre as reflexões de Gilles Deleuze e Félix Guattari sobre o conceito de “corpo sem órgãos” e o dispositivo que Marcel Proust chamará, no início de Du côté de chez Swann, primeiro volume de À la recherche du temps perdu, de transvertebração.

Palavras-chave: teatro; Gisberta; corpo sem órgãos; transvertebração.

Abstract: This article intends to analyze the dramaturgical creation of the play Gisberta, directed by Renato Carrera, by analyzing the reflections of Gilles Deleuze and Félix Guattari on the concept of “body without organs” and the device that Marcel Proust calls transvertebration at the beginning of Du côté de chez Swann, the first volume of À la recherche du temps perdu.

Keywords: theater; Gisberta; body without organs; transvertebration.


Palavras-chave


teatro; Gisberta; corpo sem órgãos; transvertebração; theater; body without organs; transvertebration.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.111-125

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ISSN 1679-3749 (impressa) / ISSN 2317-2096 (eletrônica)

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