A perspectiva de Patópolis / The perspective from Duckburg

Dirce Waltrick do Amarante

Resumo


Resumo: O artigo propõe um paralelo entre os rinocerontes, da peça O rinoceronte, de 1959, de Eugène Ionesco, e o Pato Donald, protagonista de Patópolis, 2010, de Marcelo Coelho. Se O rinoceronte é um texto “trágico” de um dramaturgo que refletiu sobre o animal, sem ser visto por ele, em Patópolis, ao contrário, é através do olhar irônico de um pato que a cultura é analisada.

Palavras-chave:  ironia; teatro; romance.

Abstract: This article establishes a connection between the rhinoceros from Eugène Ionesco’s Rhinoceros (1959) and Donald Duck, protagonist of Patópolis (2010), by Marcelo Coelho. If Rhinoceros is a “tragic” text, written by a playwright who reflected on the animal, without being seen by it, in Patópolis, by contrast, culture is analyzed through the ironic view of a duck.

Keywords: irony; theater; novel.


Palavras-chave


ironia; teatro; romance; irony; theater; novel.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.21.3.103-108

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