Syntactic Priming Effects During the Comprehension of Passive Voice in Portuguese:Evidence From Adult Native Speakers / Efeitos de priming sintático na compreensão da voz passiva em português: evidência de falantes nativos adultos

Natália Pinheiro de Angeli, Mailce Borges Mota, Eduardo Correa Soares

Resumo


Abstract: Syntactic priming refers to the facilitation that occurs in the processing of a given complex syntactic structure when the speaker has been previously exposed to the same structure or to a similar one. Using a self-paced reading task, we investigate the effects of syntactic priming during the comprehension of passive sentences in Brazilian Portuguese (BP). Adult native speakers of BP read target passive sentences in primed and unprimed conditions, with verb repetition between prime and target in both conditions. Our results show that participants read target sentences faster in the primed than in the unprimed condition, that is, after having been exposed to the same syntactic structure in a previous sentence. These findings indicate that, at least in part, the processing of passive voice was facilitated by repeated exposure to the syntactic structure. We interpret these results as evidence of syntatic persistence and residual activation.

Keywords: syntactic priming; comprehension; Brazilian-Portuguese.

Resumo: O priming sintático refere-se à facilitação que ocorre no processamento de uma estrutura sintática complexa quanto o falante é previamente exposto a esta mesma estrutura ou a uma estrutura semelhante. Usando uma tarefa de leitura auto-monitorada, investigamos os efeitos de priming sintático durante a compreensão de sentenças passivas em português brasileiro. Falantes nativos adultos foram solicitados a ler sentenças na voz passiva antecedidas por uma sentença prime também na voz passiva ou por uma sentença prime na voz ativa. Em ambas as condições o verbo principal foi repetido entre sentença prime e sentença alvo. Nossos resultados mostram que os tempos de leitura da sentença alvo são menores quando estas são antecedidas por uma sentença prime na voz passiva. Estes resultados indicam que, pelo menos em parte, o processamento da voz passiva foi facilitado pela exposição repetida. Interpretamos esses resultados como evidência de persistência sintática e ativação residual.

Palavras-chave: priming sintático; compreensão; português brasileiro.


Palavras-chave


syntactic priming; comprehension; Brazilian Portuguese

Texto completo:

PDF (English)

Referências


ARAI, M.; VAN GOMPEL, R. P. G.; SCHEEPERS, C. Priming

ditransitive structures in comprehension. Cognitive Psychology, v. 54,

n. 3, p. 218-250, 2007.

BERMEITINGER, Christina. Priming. In: ZHENG, Jin (ed.). Exploring

Implicit Cognition: learning, memory, and social cognitive processes.

Hershey: IGI Global, 2015. p. 16-60.

BOCK, K. Syntactic Persistence in Language. Cognitive Psychology, v.

, n. 3, p. 355-387, 1986.

BOCK, K.; LOEBELL, H.; MOREY, R. From conceptual roles to

structural relations: Bridging the syntactic cleft. Psychological Review,

v. 99, n. 1, p. 150-171, 1992.

BRANIGAN, Holly P.; PICKERING, Martin J.. An experimental

approach to linguistic representation. Behavioral And Brain Sciences, v.

, e282, p. 1-73, 2016.

BRANIGAN, H. P.; PICKERING, M. J.; MCLEAN, J. F. Priming

prepositional-phrase attachment during comprehension. Journal of

Experimental Psychology. Learning, Memory, and Cognition, v. 31, n.

, p. 468-481, 2005.

CAI, Z. G.; PICKERING, M. J.; STURT, P. Processing verb-phrase

ellipsis in Mandarin Chinese: Evidence against the syntactic account.

Language and Cognitive Processes, v. 28, n. 6, p. 810–828, 2013.

CHANG, F. et al. Structural priming as implicit learning: A comparison

of models of sentence production. Journal of Psycholinguistic Research,

v. 29, n. 2, p. 217–229, 2000.

CHANG, F.; DELL, G. S.; BOCK, K. Becoming syntactic. Psychological

Review, v. 113, n. 2, p. 234–272, 2006.

CLELAND, A.A.; PICKERING, M.J. The use of lexical and syntactic

information in language production: Evidence from the priming of

noun-phrase structure. Journal of Memory and Language, v. 49, n. 2, p.

-230, 2003.

DELL, G. S.; CHANG, F. The P-chain: relating sentence production

and its disorders to comprehension and acquisition. Philosophical

Transactions of the Royal Society, v. 369, n. 1634, p. 1-9, 2014.

GUIMARÃES, M. Structural persistence and surprisal: Implications

for proficiency - modulated distributional learning in late bilinguals.

92 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Estudos

Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

JAEGER, T. F.; SNIDER, N. E. Alignment as a consequence of

expectation adaptation: Syntactic priming is affected by the prime’s

prediction error given both prior and recent experience. Cognition, v.

, n. 1, p. 57-83, 1, 2013.

KAISER, E. Experimental paradigms in psycholinguistics. In: PODESVA,

R. J.; SHARMA, D. (Ed.). Research Methods in Linguistics. Cambridge:

Cambridge University Press, 2013. p. 135-168.

KRAMER, Rossana. Os Efeitos de Priming Sintático na Leitura de

Sentenças na Voz Passiva por Bons e Maus Leitores dos 5o e 6o Anos do

Ensino Fundamental. 2017. 157 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

KRAMER, R.; TEIXEIRA, M. T. Contribuições da neurociência na

compreensão do processamento sintático. Signo, v. 39, n. 67, p. 72-78, 2015.

KUERTEN, A. B. Investigating syntatic priming during sentence

comprehension in developmental dyslexia: evidence for behavioral

and neuronal effects. 2017. 295 f. Tese (Doutorado) – Programa de

Pós-Graduação em Inglês, Universidade Federal de Santa Catarina,

Florianópolis, 2017.

LEDOUX, K.; TRAXLER, M. J.; SWAAB, T. Y. Syntactic Priming in

Comprehension: Evidence From Event-Related Potentials. Psychological

Science, v. 18, n. 2, p. 135-143, 2007.

LIMA JÚNIOR, J.C. Aquisição e processamento de sentenças passivas

[recurso eletrônico]: uma investigação experimental com infantes,

crianças e adultos. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio/Numa Editora, 2018.

MAHOWALD, K. et al. A meta-analysis of syntactic priming in language

production. Journal of Memory and Language, v. 91, p. 5-27, 2016.

MESSENGER, K. et al. Is young children’s passive syntax semantically

constrained? Evidence from syntactic priming. Journal of Memory and

Language, v. 66, n. 4, p. 568-587, 2012.

PAPPERT, S.; PECHMANN, T. Bidirectional structural priming across

alternations: Evidence from the generation of dative and benefactive

alternation structures in German. Language and Cognitive Processes, v.

, n. 9, p. 1303-1322, 2013.

PICKERING, M. J.; BRANIGAN, H. P. The representation of verbs:

evidence from syntactic priming in language production. Journal of

Memory and Language, v. 39, n. 4, p. 633-651, 1998.

PICKERING, M. J.; BRANIGAN, H. P. Syntactic priming in language

production. Trends in Cognitive Sciences, v. 3, n. 4, p. 136–141, 1999.

PICKERING, M. J.; FERREIRA, V. S. Structural priming: a critical

review. Psychological Bulletin, v. 134, n. 3, p. 427–459, 2008.

SEGAERT, K. et al. A paradox of syntactic priming: Why response

tendencies show priming for passives, and response latencies show

priming for actives. PLoS ONE, v. 6, n. 10, p. 1-14. 2011.

TEIXEIRA, M. T. O efeito de priming sintático no processamento

de sentenças ativas e passivas do Português Brasileiro. 2016. 142 f.

Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia

Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

THOTHATHIRI, M.; SNEDEKER, J. Give and take: Syntactic priming

during spoken language comprehension. Cognition, v. 108, n. 1, p. 51-

, 1 jul. 2008.

TOOLEY, K. M.; TRAXLER, M.J. Syntactic priming effects in

comprehension: a critical review. Language and Linguistics Compass,

v. 4, n. 10, 925-937, 2010.

TOOLEY, K. M.; TRAXLER, M. J.; SWAAB, T. Y. Electrophysiological

and Behavioral Evidence of Syntactic Priming in Sentence Comprehension. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition, v.35, n. 1, p. 19–45, 2009.

TRAXLER, M. J.; TOOLEY, K. M. Lexical mediation and context effects

in sentence processing. Brain Research, v. 1146, n. 1, p. 59–74, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.26.2.47-66

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Mailce Borges Mota, Natália Pinheiro de Angeli, Eduardo Correa Soares

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.