Working Memory Capacity and the Implementation of New Information During Task Repetition / Capacidade de memória de trabalho e implementação de informações novas durante a repetição de tarefa

Socorro Gardenia Carvalho de Paula, Maria da Glória Guará Tavares, Janaina Weissheimer

Resumo


Abstract: According to Bygate and Samuda (2005), task repetition can help students to integrate what they know with what they do, since it allows two different experiences of the same requirements of a task. Thus, such differences can result in changes from one speech production to another. Therefore, the objective of this study is to investigate which individuals, whether those with higher or lower working memory capacity, implement more new information during task repetition. A sample of 28 students from a public university underwent data collection which consisted of a working memory test (Speaking Span Test), a translation task, repeated twice, and two questionnaires. In general, the results showed that higher working memory capacity individuals were those who most implemented new information during task repetition, in terms of the implementation of new lexical items. The results are discussed in the light of the literature in the fields of working memory and task repetition. Final considerations are made suggesting that task repetition, in addition to bringing gains to oral production in terms of fluency and accuracy, for example, makes participants in the higher working memory capacity group able to allocate more cognitive and attentional resources to implement a greater number of new lexical items in second task performances.

Keywords: Task Repetition; Working Memory; New Information Implemented.

Resumo: De acordo com Bygate e Samuda (2005), a repetição de tarefa pode ajudar os alunos a fazer a integração do que sabem ao que fazem, visto que permite duas experiências diferentes das mesmas exigências de uma tarefa. Desta forma, tais diferenças podem resultar em mudanças de um desempenho oral para outro. Portanto, o objetivo deste estudo é investigar que indivíduos, se aqueles com maior ou menor capacidade de memória de trabalho, implementam mais informações novas durante a repetição de tarefas. Uma amostra de 28 alunos de uma universidade pública foi submetida à coleta de dados que consistiu de um teste de memória de trabalho (Speaking Span Test), uma tarefa de tradução, repetida por duas vezes, e dois questionários. Em geral, os resultados mostraram que os indivíduos do grupo de maior capacidade de memória de trabalho foram aqueles que mais implementaram informações novas durante a repetição da tarefa, em se tratando da implementação de itens lexicais novos. Os resultados são discutidos à luz da literatura nas áreas de memória de trabalho e repetição de tarefas. Considerações finais são feitas sugerindo que a repetição de tarefas, além de trazer ganhos para a produção oral em termos de fluência e acurácia, por exemplo, faz com que participantes do grupo de maior capacidade de memória de trabalho possam alocar mais recursos cognitivos e atencionais para implementar um número maior de itens lexicais novos em segundos desempenhos da tarefa.

Palavras-chave: Repetição de Tarefa; Memória de Trabalho; Informações Novas Implementadas.


Palavras-chave


Repetição de Tarefa; Memória de Trabalho; Informações Novas Implementadas.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


BADDELEY, A. D. Human memory: theory and practice. Hove: Lawrence Erlbaum, 1990.

BADDELEY, A. D. Working memory. Science, Washington, DC, v. 225,

n. 5044, p. 556-559, 31 Jan. 1992. DOI: 10.1126/science.1736359.

BROWN, H. D. Teaching by principles: an interactive approach to

language pedagogy. White Plains, NY: Longman, 2001.

BYGATE, M. Introduction. In: BYGATE, M. (ed.). Learning language

through task repetition. Amsterdam: John Benjamins, 2018. p. 1-25. DOI: https://doi.org/10.1075/tblt.11.intro.

BYGATE, M.; SAMUDA, V. Integrative planning through the use of

task repetition. In: ELLIS, R (ed.). Planning and task performance in a

second language. 11. ed. Amsterdam: John Benjamins, 2005. p. 37-74.

BYGATE, M.; SKEHAN, P.; SWAIN, M. (org.) Researching pedagogic

tasks: second language, teaching, and testing. Harlow: Pearson, 2001.

DANEMAN, M. Working Memory as a predictor of verbal fluency.

Journal of psycholinguistic research, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 445-464, Nov.

DOI: https://doi.org/10.1007/BF01067637.

DANEMAN, M.; GREEN, I. Individual differences in comprehending

and producing words in context. Journal of memory and language, [S.

l.], v. 25, n. 1, p. 1-18, Feb. 1986. DOI: https://doi.org/10.1016/0749-

X(86)90018-5.

ELLIS, R. Task-based language teaching and learning. Oxford: Oxford

University Press, 2003.

ENGLE, R. W.; KANE, M. J.; TUHOLSKI, S. W. Individual differences

in working memory capacity and what they tell us about controlled

attention, general fluid intelligence and functions of the prefrontal

cortex. In: MIYAKE, A.; SHAH, P. (ed.) Models of working memory:

mechanisms of active maintenance and executive control. New York:

Cambridge University Press, 1999. p. 102-134. DOI: https://doi.

org/10.1017/CBO9781139174909.007.

FORTKAMP, M. B. M. Working memory capacity and L2 speech

production: an exploratory study. 2000. Tese (Doutorado em Inglês e

Literatura Correspondente) – Universidade Federal de Santa Catarina,

Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, 2000.

FORTKAMP. M. B. M. Working memory capacity and aspects of L2

speech production. Communication and cognition, [S. l.], v. 32, n. 3-4,

p. 259-296, 1999.

GUARÁ-TAVARES, M. G.; CARVALHO, S. A. Working memory

capacity and implementation of planned ideas into L2 speech performance

of translation tasks. Revista de letras, Fortaleza, v. 1, n. 37, jan./jun. 2018.

JAKOBSON, R. Aspectos linguísticos da tradução. In: JAKOBSON, R.

Linguística e comunicação. São Paulo: Editora Cultrix, 2007. p. 63-72.

JUST, M. A.; CARPENTER, P. A. A capacity theory of comprehension:

individual differences in working memory. Psychological review, [S.

l.], v. 99, n. 1, p. 122-149, 1992. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-

X.99.1.122.

LAMBERT, C. et al. Task repetition and second language speech

processing. Studies in Second language acquisition, Lancaster, v. 39, n. 1, p. 167-196, Mar. 2017. Disponível em: http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/task-repetition-and-second-language-speechprocessing(67fb9e1d-d26e-43d6-9d22-c85c6e886846).html. Acesso em: 20 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263116000085.

LYNCH, T.; MACLEAN, J. A case of exercising: effects of immediate

task repetition on learners’ performance. In: BYGATE, M.; SKEHAN, P.;

SWAIN, M. (ed). Researching pedagogic tasks second language learning,

teaching and testing. London: Longman, 2001.

MITCHELL, A. E.; JARVIS, S.; O’MALLEY, M.; KONSTANTINOVA,

I. Working Memory measures and L2 proficiency. In: WEN, Z. E.;

MOTA, M. B.; MCNEILL, A. (ed.). Working Memory in second language

acquisition and processing. São Paulo: Telos Editora, 2015. p. 270-284.

DOI: https://doi.org/10.21832/9781783093595-019.

PAULA, S. G. C. Repetição de tarefa de tradução, memória de trabalho

e desempenho oral em L2. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos da

Tradução) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.

PEIRCE, J. W. Generating stimuli for neuroscience using PsychoPy.

Frontiers in neuroinformatics, [S. l.], v. 2, n. 10, p. 1-8, Jan. 2009.

Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/

neuro.11.010.2008/full. Acesso em: 25 dez. 2018. DOI: https://doi.

org/10.3389/neuro.11.010.2008.

PEIRCE, J. W. PsychoPy – Psychophysics software in Python. Journal

of neuroscience methods, [S. l.], v. 162, n. 1-2, p. 8-13, May 2007.

Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/

S0165027006005772. Acesso em: 25 dez. 2018. DOI: https://doi.

org/10.1016/j.jneumeth.2006.11.017.

PREBIANCA, G. V. V. Working memory capacity, lexical access and

proficiency level in L2 speech production. 2009. Tese (Doutorado em

Inglês e Literatura Correspondente) – Universidade Federal de Santa

Catarina, Florianópolis, 2009.

WANG, Z. On-line time pressure manipulations: L2 speaking

performance under five types of planning and repetition conditions.

In: SKEHAN, P. (ed.). Processing perspectives on task performance.

Amsterdam: John Benjamins, 2014. p. 27–62.

WEISSHEIMER, J.; MOTA, M. B. Working Memory capacity and lexical

density in L2 speech production. Organon, Porto Alegre, n. 51, p. 267-

, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-8915.28843.

WHITNEY, P.; ARNETT, P. A.; DRIVER, A.; BUDD, D. Measuring

Central Executive functioning: what’s in a reading span? Brain and

cognition, [S. l.], v. 45, n. 1, p. 1-14, Feb. 2001. DOI: https://doi.

org/10.1006/brcg.2000.1243.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.26.2.107-123

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 SOCORRO GARDENIA CARVALHO DE PAULA, MARIA DA GLÓRIA GUARÁ TAVARES, JANAINA WEISSHEIMER

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.