Exame da conceituação de 'anáfora' e das suas relações com as noções de dado/novo

Lúcia Monteiro de Barros Fulgêncio

Abstract


Resumo: Neste trabalho é examinada a definição de anáfora com base  na característica de "presença do antecedente na 'consciousness'";  são observados exemplos onde não é possível explicar a  interpretação da anáfora com base neste princípio, uma vez que  nem sempre os elementos anafóricos possuem o status 'dado' (de  acordo com a definição deste termo apresentada em Liberato (1980)).  É observado também, em alguns casos, o relacionamento das anáforas  com conceitos que fazem parte de um esquema evocado, e que  são trazidos a um nível mais superficial da memória juntamente  com o referente do item léxico explícito no texto. É examinado o papel da predicação nos casos onde existem concorrentes  viáveis a antecedente, mostrando-se o seu funcionamento como um  filtro de ambigüidades.

Abstract: This paper examines the definition of anaphora in terms os  the characteristics of "the presence of the antecedent in 'consciousness'".  It is observed that in certain cases it is not possible to explain the interpretation of the anaphora on the basis of this principle, since sometimes the anaphoric expression do not have the status 'given' (according to the definition of this term presented in Liberato (1980)). The anaphoric relationship with concepts that are part of an evoked schema, which are brought to a more superifcial level of memory, together with the referent of  the explicit word, is also discussed. Predication is examined in examples where there are viable competitors to function as antecedent, in which cases it works as a filter for ambiguity.


References


CHAFE, W. Giveness, constrastiveness, definiteness, subjects, topics, and point of view. In: LI, C. (Ed.). Subject and topic. New York: Academic Press, 1976.

CHAFE, Wallace L. Language and consciouness. Language, v. 50, n. 1, 1974.

CLARK, Herbert; HAVILAND, Susan E. Comprehension and the given new contract. In: FREEDLE, R. O. (Org.). Discourse production and comprehension. Norwood, N.J: Ablex Pub. Corp. Chicago, 1977.

GRICE, H. P. Logic and conversation. In: COLE, P.; MORGAN, J. L. (Org.). Syntax and semantics. New York: Academic Press, 1975. v. 3.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAH, Ruqaiya. Cohesion in English. London: Longman, 1975.

LIBERATO, Yara G. Sobre a oposição dado/novo. 1980. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte, 1980.

LYONS, John. Semantics. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.

MINSKY, M. A framework for representing knowledge. In: WINSTON, P. (Org.). The psychology of computer vision. Columbus: McGraw-Hill, 1975.

NASH-WEBBER, Bonnie L. Anaphora: a cross dlsdplinary survey. Urbana-Champaign: University of Illinois, Center for the Study of Reading, 1977. (Technical Report, 31)

RUMELHART, David E. Schemata: the bulding blocks of cognition. In: SPIRO, R. J.; BRUCE, B. C; BREWER, W. F. (Org.). Theoretical issues in reading. Hillsdade: Lawrence Erlbaum Associates,1980.

SCHAHK, Roger C. Predictive understanding. In: CAMPBELL, R. N.; SMITH, P. T. (Org.). Recent advances in the psychology of language. New York: Plenum Press, 1978.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/0101-3548.5.9.71-93

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Cadernos de Linguística e Teoria da Literatura
ISSN 0101-3548 (impressa)

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.