A imitação de Ovídio e as estratégias de Marcial/ The Imitation of Ovid and Martial’s Strategies

Fábio Paifer Cairolli

Resumo


Resumo: O presente artigo analisa um conjunto de passagens de Marcial em que este autor emula a poesia de Ovídio, e tem o objetivo de compreender as estratégias que Marcial emprega na apropriação de material da obra de Ovídio. Partindo da classificação de Cenni (2009), que divide as passagens de seu corpus em citações (citazioni) e ecos (riecchegiamenti), conclui-se que os procedimentos de Marcial são mais complexos do que a dicotomia proposta pela pesquisadora italiana e propõe-se uma tipologia que classifica a atividade de emulação de Ovídio por Marcial em reminiscência, justaposição, apropriação de matéria e subversão.

Palavras-chave: Marcial; Ovídio; poética clássica; emulação; intertextualidade.

Abstract: This article analyzes a set of Martial’s passages in which this author emulates the poetry of Ovid, with the purpose of understanding the strategies in the appropriation of material from his works. Starting from the classification of Cenni (2009), which divides the passages of Martial’s corpus into citations (citazioni) and echoes (riecchegiamenti), we can conclude that Martial’s procedures are more complex than the dichotomy proposed by the Italian researcher, and we propose a typology that classifies the activity of emulation of Ovid by Martial in reminiscence, juxtaposition, appropriation of subject, and subversion.

Keywords: Martial; Ovid; classical poetics; emulation; intertextuality.


Palavras-chave


Marcial; Ovídio; poética clássica; emulação; intertextualidade; Martial; Ovid; classical poetics; emulation; intertextuality.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/1983-3636.14.2.195-216

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ISSN 2179-7064 (impressa) / ISSN 1983-3636 (eletrônica)

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