Cavalos que choram: cantos XVI e XVII da Ilíada e(m) registros de João Guimarães Rosa / Crying Horses: Songs XVI and XVII from the Iliad and Some Notes Made by João Guimarães Rosa

Lorena Lopes da Costa

Resumo


Resumo: Para estabelecer a relação entre Grécia e sertão, neste artigo, dedico atenção especial às vocalizações dos cavalos, tanto na Ilíada quanto na literatura ficcional de João Guimarães Rosa, mas também nas notas que o autor fez da leitura da poesia épica grega e no diário que ele escreveu na Alemanha durante a Segunda Guerra Mundial. Pretendo, com isso, demonstrar, por um lado, a recepção de um material antigo pela ficção de Rosa, que é incorporado à sua própria tradição literária, forjando uma nova. Por outro lado, como não posso afirmar (mas vou sugerir) que o autor brasileiro teria lido os verbos no idioma grego, veremos a capacidade que um “clássico” apresenta de participar de nossa história para além de caminhos verificáveis.

Palavras-chave: cavalos; guerra; Ilíada; João Guimarães Rosa.

Abstract: In order to establish the relationship between Greece and sertão, in this paper I devote special attention to the vocalizations by the horses both in the Iliad and in the fictional literature by João Guimarães Rosa, but also in the notes the author made from his reading of the Greek epic poetry and in the diary he wrote in Germany during the Second World War. I aim to demonstrate, on the one hand, the reception of an ancient material by Rosa’s fiction, which is incorporated into its own literary tradition, forging a new one. On the other hand, because I cannot affirm (but I will suggest) that the Brazilian author would have read the verbs in Greek language, we will see the potential a “classic” presents to participate in our history beyond verifiable paths.

Keywords: horses; war; Iliad; João Guimarães Rosa.


Palavras-chave


cavalos; guerra; Ilíada; João Guimarães Rosa; horses; war; Iliad.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/1983-3636.15.2.103-122

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