O crime metafísico em Dostoiévski / Metaphysical Crime in Dostoevsky

Roberto Wu

Resumo


Resumo: Dostoiévski desenvolve em Crime e castigo uma análise da forma como a intelectualidade russa nos anos de 1860 compreendia a noção de crime, quase sempre sob a tese da determinação social. O niilismo contemporâneo a essa obra, defendida principalmente por Tchernichévski, propõe o desenvolvimento científico como instrumento de solução dos males sociais, o que levaria, inevitavelmente, à diminuição e, porventura, à extinção do crime. Aliada à tese do egoísmo racional, uma derivação do utilitarismo clássico, o maior conhecimento científico seria responsável por um autodomínio do sujeito e uma promoção do bem geral. Crime e castigo explora os limites dessas teses niilistas, explorando a profundidade espiritual do indivíduo e suas contradições internas.

Palavras-chave: crime; niilismo; homem extraordinário.

Abstract: Dostoevsky develops in Crime and punishment an analysis of the way that the Russian intellectuality in the 1860’s understood the notion of crime, often related to the thesis of the social determination of the crime. The nihilism of that time, as expressed by Chernyshevsky, proposes the scientific development as the instrument of solution of social problems, what leads to the decrease and even the extinction of crime. Along with the thesis of rational egoism, an derivation of classical utilitarianism, the increase of the scientific knowledge would be the responsible for the self-control of each person and the promotion of the common good. Crime and punishment explores the limitations of the nihilistic thesis, taking in consideration the spiritual depth of the individual and his internal contradictions.

Keywords: crime; nihilism; extraordinary man.


Palavras-chave


crime; niilismo; homem extraordinário; crime; nihilism; extraordinary man.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.20.3.257-266

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