Caetano Veloso e a viravolta da cultura: dispositivos de leitura de Silviano Santiago / Caetano Veloso and the Turn of Culture: Reading Devices by Silviano Santiago

Roberto Alexandre do Carmo Said

Resumo


Resumo: Pretendo analisar, neste artigo, o dispositivo de leitura engendrado por Silviano Santiago em sua investigação da viravolta cultural que reposiciona os estudos literários e as relações entre arte e política no final da década de 1970 no Brasil. Tomo como corpus três ensaios de Santiago, elaborados em diferentes momentos de sua trajetória intelectual, a partir dos quais busco identificar procedimentos críticos comuns que caracterizam um modo singular de aproximação do objeto, a um só tempo difuso e agudo, cuja recorrência revela uma obsessão do crítico pelas inflexões e pelos descentramentos na ordem da cultura. A ênfase recai na figura de Caetano Veloso e de sua atitude antropofágica cujo trabalho, em confluência com o de Santiago, conjuga elementos de diferentes registros culturais, de modo a revelar as ambiguidades e os paradoxos instituídos entre o campo estético e o político, entre a arte e a cultura, no processo de modernização conservadora da sociedade brasileira.

Palavras-chave: Caetano Veloso; entre-lugar; antropofagia; tropicalismo; indústria cultural.

Abstract: This article aims at analyzing the reading device created by Silviano Santiago in his investigation of the cultural turning point that repositioned literary studies and the relations between Art and Politics in the late 1970s in Brazil. This article elects three essays by Santiago, elaborated at different moments of his intellectual trajectory, from which I seek to identify common critical procedures that characterize a singular manner of approaching the object. Its recurrence reveals an obsession of the critic for the inflections and decentrations in the order of culture. The emphasis is on the figure of Caetano Veloso and his anthropophagic attitude. Velosos’s work, in confluence with that of Santiago, combines elements of different cultural records, in order to reveal the ambiguities and paradoxes established between the aesthetic and the political field, between art and culture, in the process of conservative modernization of Brazilian society.

Keywords: Caetano Veloso; in-between; anthropophagy; tropicalism; cultural industry.


Palavras-chave


Caetano Veloso; entre-lugar; antropofagia; tropicalismo; indústria cultural; Caetano Veloso; in-between; anthropophagy; tropicalism; cultural industry.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.30.1.173-187

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ISSN 1679-3749 (impressa) / ISSN 2317-2096 (eletrônica)

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