Crime e arte: da crucifixão de Cristo ao ataque contra o World Trade Center / Crime and Art: From Christ’s Crucifixion to the Attack Against the World Trade Center

Solange Ribeiro Oliveira

Resumo


Resumo: O trabalho focaliza a criminalidade como temática recorrente da arte ocidental, de seus primórdios até a pós-modernidade. Começando pela Ilíada, ou, na iconografia cristã, pelas incontáveis representações da execução de Cristo, as criações artísticas, na literatura como nas outras artes, repetidamente focalizam ações violentas e criminosas, com frequentes referências bíblicas, mitológicas ou históricas. O texto detém-se nas motivações ideológicas subjacentes a esses produtos culturais, bem como na “banalidade do mal”, ilustrada por algumas ações rotuladas de arte na pós-modernidade.

Palavras-chave: crime e arte; crime e ideologia; crime como performance.

Abstract: The essay discusses crime as a recurring theme in Western art, from its beginnings to postmodern times. Starting with The Iliad, or, in Christian iconography, with the countless representations of Christ’s crucifixion, artistic creations, in literature and in the other arts, repeatedly focus on violent and criminal acts, often associated with biblical, mythological or historical references. The text contemplates the ideological motivations underlying such cultural products, as well as the “banality of evil” illustrated by certain acts presented as “art” in postmodern times.

Keywords: crime in literature and in the other arts; crime and ideology; crime and performance art.


Palavras-chave


crime e arte; crime e ideologia; crime como performance; crime in literature and in the other arts; crime and ideology; crime and performance art.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.23.1.85-95

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