Children of Oryx, Children of Crake, Children of Men: Redefining the Post/Transhuman in Margaret Atwood’s “ustopian” MaddAddam Trilogy / Filhos de Oryx, filhos de Crake, filhos dos homens: redefinindo a pós-/transumanidade na trilogia “ustopiana” MaddAddam, de Margaret Atwood

Eduardo Marks de Marques

Resumo


Abstract: One of the main pillars of posthuman and transhuman thought is the use of technology as a means to ameliorate human life by helping overcome the flaws and limitations of the biological body. The effect of such trends has been central to the development of contemporary, third-turn dystopian novels in English, published in the past thirty or so years. However, one important aspect of such narratives is also their list of transgressive characteristics, distancing them from their modern, second-turn counterparts. The following article aims to discuss how transgressive the ideas of dystopia and transhumanism that form Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy are, essentially discussing whatever lies at the core of the human condition.

Keywords: transhumanism; “ustopia”; MaddAddam trilogy; post-apocalyptic fiction.

Resumo: Um dos principais pilares do pensamento pós-humano e transumano é o uso da tecnologia como meio de melhorar a vida humana ao auxiliar na superação de falhas e limitações do corpo biológico. O efeito de tais tendências tem sido central ao desenvolvimento de romances distópicos contemporâneos, de terceira virada, em inglês, publicados nos últimos trinta anos, aproximadamente. Entretanto, um aspecto importante de tais narrativas também é seu rol de características transgressoras, que as distanciam de seus equivalentes modernos, de segunda virada. O presente artigo almeja discutir o quão transgressoras são as ideias de distopia e transumanismo que formam a base da trilogia MaddAddam, de Margaret Atwood, essencialmente discutindo o que encontra-se no núcleo da condição humana.

Palavras-chave: transumanismo; “ustopia”; trilogia MaddAddam; ficção pós-apocalíptica.


Palavras-chave


transhumanism; “ustopia”; MaddAddam trilogy; post-apocalyptic fiction.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


ATWOOD, Margaret. Oryx and Crake. New York: Anchor Books, 2003.

ATWOOD, Margaret. The year of the flood. New York: Anchor Books, 2009.

ATWOOD, Margaret. In other worlds: SF and the human imagination. London: Virago, 2011.

ATWOOD, Margaret. MaddAddam. London: Bloomsbury, 2013.

BOUSON, J. Brooks. “It’s game over forever”: Atwood’s satiric vision of a bioengineered posthuman future in Oryx and Crake. In: BLOOM, Harold (Ed.). Bloom’s modern critical views: Margaret Atwood. New York: Bloom’s Literary Criticism, 2009.

CLAEYS, Gregory. The origins of dystopia: Wells, Huxley and Orwell. In: CLAEYS, Gregory (Ed.). The Cambridge Companion to Utopian Literature. Cambridge: University of Cambridge Press, 2010.

FUKUYAMA, Francis. The end of history and the last man. New York: Free Press, 1992.

FUKUYAMA, Francis. Our posthuman future: consequences of the biotechnology revolution. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2003.

HOWELLS, Coral Ann. Margaret Atwood’s dystopian visions: the Handmaid’s Tale and Oryx and Crake. In: HOWELLS, Coral Ann (Ed.). The Cambridge Companion to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

MARKS DE MARQUES, Eduardo. “God is a cluster of neurons”: neo-posthumanism, theocide, theogony and anti-myths of origin in Margaret Atwood’s Oryx and Crake”. Gragoatá, Niterói, n. 35, p. 155-169, 2. sem. 2013.

MARKS DE MARQUES, Eduardo. I sing the body dystopic: utopia and posthuman corporeality in P.D. James’s The children of men. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 65, p.29-48, jul/dez 2013.

MOHR, Dunja M. Transgressive utopian dystopias: the postmodern reappearance of utopia in the disguise of dystopia”. Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik (ZAA) , Leipzig, v. 55, n.1, p. 5-24, 2007.

WOLFE, Cary. What is posthumanism? Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.25.3.133-146

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2016 Eduardo Marks de Marques



Aletria: Revista de Estudos de Literatura
ISSN 1679-3749 (impressa) / ISSN 2317-2096 (eletrônica)

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.