Are bilingualism effects on the L1 byproducts of implicit knowledge? Evidence from two experimental tasks

Ricardo Augusto de Souza, Cândido Samuel Fonseca de Oliveira

Abstract


Estudos experimentais em Linguística apoiam-se em dados oriundos de desempenho de participantes em tarefas linguísticas. Portanto, a compreensão dos construtos abordados por tais tarefas é fundamental para a interpretação dos resultados gerados pelo trabalho experimental. Neste estudo, explora-se questões trazidas por um estudo previamente publicado baseado em uma tarefa de julgamento de gramaticalidade temporizada que não replicou evidências anteriormente relatadas acerca de efeitos de interações translinguísticas no processamento bilíngue de construções de estrutura argumental que não fazem parte do repertório construcional da L1 dos bilíngues. Apesar da tarefa de julgamento de gramaticalidade temporizada ter sido defendida como uma medida válida de conhecimento linguístico implícito, resenha-se estudos psicométricos recentes que põem este pressuposto em dúvida, ao mostrar que tal tarefa ou não captura conhecimento implícito, ou não o captura tão completamente quanto o fazem tarefas psicolinguísticas de processamento online. Neste estudo, conduz-se dois experimentos com a mesma amostra de sujeitos. Um dos experimentos empregou uma tarefa de processamento online, e o outro empregou uma tarefa de julgamento de gramaticalidade temporizada. Nessas tarefas, sentenças em português do Brasil que emulavam o comportamento linguístico da construção resultativa do inglês constituíram os itens alvo. Relata-se resultados que mostram a discrepância de observações geradas pelos dois tipos de tarefa, com somente a tarefa de processamento online revelando os aparentes efeitos da L2 sobre o desempenho linguístico da L1. Interpreta-se os resultados como sugestivos de que o local das interações translinguísticas de bilíngues é majoritariamente nos processos implícitos.


Keywords


conhecimento implícito; influências translinguísticas; tarefas psicolinguísticas; bilinguismo; construção resultativa.

Full Text:

PDF

References


BIALYSTOK, E. Bilingualism and development: language, literacy and cognition. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2001. https://doi.org/10.1017/CBO9780511605963

BIALYSTOK, E.; CRAIK, F.I.M.; GREEN, D. W.; GOLLAN, T. H. Bilingual minds. Psychological Science in the Public Interest, Sage Journals, v. 10, n. 3, p. 89-129, 2009.

BOWLES, M. Measuring implicit and explicit linguistic knowledge – What can heritage language learners contribute? Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, v. 33, n. 2, p. 247-271, 2011.

DUSSIAS. P.; SAGARRA, N. The effect of exposure on syntactic parsing in Spanish-English bilinguals. Bilingualism: Language and Cognition, Cambridge University Press, v. 10, n. 1, p. 101-116, 2007.

ELLIS, N. Language acquisition as rational contingency learning. Applied Linguistics, Oxford Academic, v. 27 n. 1, p. 1-24, 2006a.

ELLIS, N. Selective attention and transfer phenomena in L2 acquisition: contingency, cue competition, salience, interference, overshadowing, blocking and perceptual learning. Applied Linguistics, Oxford Academic, v. 27, n. 2, p. 164-194, 2006b.

ELLIS, N.; SAGARRA, N. Learned attention in adult language acquisition – A replication and generalization study and meta-analysis. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, v. 33, n. 4, p. 589-624, 2011.

ELLIS, N.; SAGARRA, N. The bounds of adult language acquisition – Blocking and learned attention. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, v. 32, n. 4, p. 553-580, 2010.

ELLIS, R. Measuring implicit and explicit knowledge of a second language – A psychometric study. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, v. 27, n. 2, p. 141-172, 2005.

ERLAM, R. The elicited oral imitation test as a measure of implicit knowledge. In: ELLIS, Rod; LOWEN, Shawn; ELDER, Catherine; ERLAM, Rosemary; PHILIP, Jenefer; REINDERS, Hayo (Ed.). Implicit and explicit knowledge in second language learning, testing and teaching. Bristol: Multilingual Matters, 2009. p. 65-93.

FERNÁNDEZ, E. M. Bilingual sentence processing. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2003. https://doi.org/10.1075/lald.29

FERNÁNDEZ, E. M.; SOUZA, R. A. Walking Bilinguals Across Language Boundaries. In: HEREDIA, Roberto; ALTARRIBA, Jeannette. CIESLICKA, Anna. (Ed.). Methods in bilingual reading comprehension research. New York: Springer, 2016. p. 33-60.

FERNÁNDEZ, E. M.; SOUZA, R. A; CARANDO, A. Bilingual innovations: Experimental evidence offers clues regarding the psycholinguistics of language change. Bilingualism: Language and Cognition, Cambridge University Press, v. 20, no. 2, p. 251-268, 2017.

FORSTER, K.; FORSTER, J. DMDX: A windows display program with millisecond accuracy. Behavior Research Methods, Instruments & Computers, Springer Link, v. 35, p. 116-124, 2003.

FORSTER, K.; GUERRERA, C.; ELLIOT, L. The maze task: measuring forced incremental sentence processing time. Behavior Research Methods, Springer Link, v. 41, n. 1, p. 163-17, 2009.

GODFROID, A; LOEWEN, S.; JUNG, S.; PARK, J-H.; GASS, S. Timed and untimed grammaticality judgments measure distinct types of knowledge – Evidence from eye-movement patterns. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, v. 37, n. 2, p. 269-297, 2015.

GOLDBERG, A.; JACKENDOFF, R. The English Resultative as a family of constructions. Language, Washington, Linguistic Society of America, v. 80, p. 523-567, 2004.

GROSJEAN, F. Bilingualism: A short introduction. In: GROSJEAN, François; PING, Li. (Ed.). The Psycholinguistics of Bilingualism. Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. p. 5-25.

GUTIÉRREZ, X. The construct validity of grammaticality judgment tests as measures of implicit and explicit knowledge. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, v. 35, n. 3, p. 423-449, 2013.

HAYES, N.; BROADBENT, D. Two modes of learning for interactive tasks. Cognition, Elsevier, v. 28, n. 3, p. 249-276, 1988. https://doi.org/10.1016/0010-0277(88)90015-7

JEFFERIES, E.; LAMBON RALPH, M.; BADDELEY, A. Automatic and controlled processing in sentence recall: the role of long-term and working memory. Journal of Memory and Language, Elsevier, v. 51, n. 4, p. 623-643, Nov. 2004. https://doi.org/10.1016/j.jml.2004.07.005

KIM, J.; NAM. H. Measures of implicit knowledge revisited – Processing modes, time pressure, and modalities. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, p. 1-27, Feb. 2016. https://doi.org/10.1017/S0272263115000510

KRASHEN, S. The input hypothesis and its rivals. In: ELLIS, Nick (Ed.). Implicit and Explicit Learning of Languages. San Diego: Academic Press, 1994. p. 45-77.

LEVINSON, L. Finding arguments for pseudo-resultative predicates. University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, Philadelphia, PA, v. 13, n. 1, 2007.

LONG, M. Maturational constraints on child and adult SLA. In: GRANENA, Gisela; LONG, Mike. (Ed.). Sensitive periods, language aptitude, and ultimate L2 attainment. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins. 2013. p. 3-41. https://doi.org/10.1075/lllt.35.01lon

LOWEN, S,; GONULAL, T. Exploratory factor analysis and principal component analysis. In: PLONSKY, Luke (Ed.). Advancing quantitative methods in second language research. London; New York: Routledge, 2015. p. 182-212.

NATION, P. Teaching and learning vocabulary. Boston: Heinle & Heinle, 1990.

OLIVEIRA, C. A construção resultativa e sua representação por bilíngues do par linguístico português do Brasil e inglês. 2013. 118f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2013.

OLIVEIRA, C. Uma investigação sobre a aquisição das regras de formação da construção resultativa por bilíngues de alta proficiência do par linguístico português do Brasil e inglês. Letrônica, Porto Alegre, Pontifícia Universidade Católica-RS, v. 7, n. 1, p. 66-85, 2014. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2014.1.16669

OLIVEIRA, C. The learnability, representation and processing of the resultative construction by Brazilian Portuguese-English bilinguals. 2016. 200f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2016.

OLIVEIRA, C.; SOUZA, R. Uma exploração da aprendizibilidade da construção resultativa do inglês por bilíngues do par linguístico português do Brasil e inglês. Confluência, Rio de Janeiro, Liceu Literário Português, v. 43, n. 2, p. 242-260, 2012.

PAJAKA, B.; FINE, A.; KLEISCHMIDT, D.; JAEGER, T. F.; Learning additional languages as hierarchical probabilistic inference. Language Learning, Wiley Online Library, v. 66, n. 4, p. 900-944, 2016

PYLKKÄNNEN, L.; McELREE, B. The syntax-semantics interface: On-line composition of sentence meaning. In: TRAXLER, Matthew; GRENSBACHER, Marton. (Ed.). The Handbook of Psycholinguistics. 2nd ed. London; Burlington: Academic Press, 2006. p. 1-69.

RAMSCAR, M.; HENDRIX, P.; SHAOUL, C.; MILIN, P.; BAAYEN, H. The myth of cognitive decline: Non-linear dynamics of lifelong learning. Topics in Cognitive Science, Wiley Online Library, v. 6, p. 5-42, 2014.

REBER, A. Implicit learning and tacit knowledge. Journal of Experimental Psychology: General, American Psychological Association, v. 118, n. 3, p. 219-235, 1989. https://doi.org/10.1037/0096-3445.118.3.219

ROBINSON, P.; MACKEY, A.; GASS, S.; SCHMIDT, R. Attention and awareness in second language acquisition. In: GASS, S.; MACKEY, A. (Ed.). The Routledge handbook of second language acquisition. London; New York: Routledge, 2014.

SCHMIDT, R. Attention. In: ROBINSON, P. (Ed.). Cognition and second language instruction. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524780.003

SCHMIDT, R. Consciousness and foreign language learning: A tutorial on the role of attention and awareness in learning. In: SCHMIDT, R. (Ed.). Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Honolulu: University of Hawai’i Press, 1995.

SOARES-SILVA, J. Exploring a vocabulary test and a judgment task as diagnoses of early and late bilinguals’ L2 proficiency. 2016. 150f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2016.

SOUZA, R. Memorização de sentenças com cosntrução específica de uma das línguas de bilíngues. Revista Letrônica, Porto Alegre, Pontifícia Universidade Católica-RS, v. 7, n. 1, p. 86-112, 2014.

SOUZA, R.; OLIVEIRA, C. The learnability of the resultative construction in English L2: a comparative study of two forms of the Acceptability Judgment Task. Revista da Abralin, Associação Brasileira de Linguística, v. 8, n. 2, p. 375-410, 2014.

SOUZA, R.; OLIVEIRA, C.; SOARES-SILVA, J.; PENZIN, A.; SANTOS, A. Estudo sobre um parâmetro de tarefa e um parâmetro amostral para experimentos com julgamentos de aceitabilidade temporalizados. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, UFMG, v. 23, n. 1, p. 211-244, 2015.

SOUZA, R.; SOARES-SILVA, J. Exploring the measurement of vocabulary size to differentiate Brazilian Portuguese-English bilinguals’ access to grammatical knowledge in the L2. Linguística, Rio de Janeiro, UFRJ, v. 11, p. 187-204, 2015.

SOUZA, R.; SOARES-SILVA, J.; SILVA, G.. Brazilian Portuguese-English bilingualism does not affect metalinguistic awareness of L1 constraints in two argument structure constructions. Ilha do Desterro, Florianópolis, UFSC, v. 69, n. 1, p. 17-32, 2016.

VAFAEE; P.; SUZUKI, Y.; KACHISNKE, I. Validating grammaticality judgment tests – Evidence from two new psycholinguistic measures. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge University Press, p. 1-37, Jan. 2016.

WECHSLER, S. Resultatives and the problem of exceptions. In: LEE, Ik-Hwan et al. (Ed.). Issues in English Linguistics (Papers from the 1st World Congress of Scholars of English Linguistics). Seoul: South Korea; Hankook Munhwasa; Hanyang University, Seoul, 2012. p. 119-131.

WECHSLER, S.; NOH, B. On resultative predicates and clauses: parallels between Korean and English. Language Sciences, v. 23, p. 391-423, 2001. https://doi.org/10.1016/S0388-0001(00)00031-0

WILSON, M. Constructing measures: an item response modeling approach. Mahwah, N.J; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005

WINTER, B.; REBER, A. Implicit learning and the acquisition of natural languages. In: ELLIS, Nick (Ed.). Implicit and explicit learning of languages. San Diego: Academic Press, 1994. p. 115-145.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.25.3.1685-1716

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2017 Ricardo Augusto de Souza, Cândido Samuel Fonseca de Oliveira

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional    

Image result for fapemig

Grant #APL-00427-17 (2018-2019)