Efeito de treinamento de memória de trabalho em crianças sem diagnósticos de comprometimento cognitivo, estudantes das séries iniciais do Ensino Fundamental / Working Memory Training Effect in Elementary School Children Without Diagnosis of Cognitive Impairment

Lidiomar José Mascarello

Abstract


Resumo: O propósito principal deste artigo é apresentar resultados de pesquisas que mostram a relevância de um treinamento da memória de trabalho em crianças sem diagnóstico de déficit de atenção ou outras complicações cognitivas. São crianças estudantes do segundo ano do Ensino Fundamental em processo inicial de aprendizagem de leitura e escrita. Participaram do estudo 165 sujeitos. Todos os participantes foram submetidos a pré e pós testes que avaliaram índices de memória de trabalho e desempenho em leitura silenciosa de palavras e pseudopalavras. Além da apresentação dos resultados objetivamos discutir questões referentes a estudos da memória de trabalho (MT) e suas implicações nos processos de aprendizagem de leitura. Os resultados das pesquisas indicam que crianças com maior capacidade de memória de trabalho apresentam melhor desempenho em tarefas de leitura que crianças com menor capacidade nessa memória, tais resultados são consonantes a outros estudos na área.

Palavras-chave: memória de trabalho; efeito de treinamento; leitura.

Abstract: This study aims to present research results that show the relevance of work memory training in children without a diagnosis of attention deficit or other cognitive complications. They are children of the second year of the Elementary School in the initial process of learning to read and write. 165 subjects participated in the study. All participants were submitted to pre and post tests that evaluated work memory indices and performance in silent word and pseudoword reading. In addition to the presentation of the results, we aimed to discuss issues related to working memory (TM) studies and their implications for reading learning processes. The results of research indicate that children with higher working memory capacity perform better on reading tasks than children with lower memory capacity, such results are consonant with other studies in the area.

Keywords: working memory; training effect; reading.


Keywords


memória de trabalho; efeito de treinamento; leitura; working memory; training effect; reading.

References


ALLOWAY, Tracy P.; GATHERCOLE, Susan E.; PICKERING, Susan J. Verbal and Visuospatial Short-Term and Working Memory in Children: Are They Separable? Child Development, [s.l.], v. 77, n. 6, p. 1698-1716, Nov./Dec. 2006. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00968.x

ATKINSON, Richard; SHIFFRIN, Richard. Human Memory: A Proposed System and Its Control Processes. In: SPENCE, K.; SPENCE, J. T. (Ed.). The Psychology of Learning and Motivation. 2. ed. New York: Academic Press, 1968. Cap. 2. p. 89-195.

BADDELEY, A. D.; HITCH, G. J. Working Memory. In: BOWER, G. H. (Ed.). The Psychology of Learning and Motivation. New York: Academic Press, 1974. v. 8, p. 47-89.

BADDELEY, Alan. Working Memory: Looking Back and Looking Forward. Nature Reviews Neuroscience, [s.l.], v. 4, p. 829-839, 2003.

BADDELEY, Alan. The Episodic Buffer: a New Component of Working Memory? Trends in Cognitive Sciences, [s.l.], v. 4, n. 11, p . 417-423, 2000.

BADDELEY, Alan. Your Memory: A User’s Guide. 3. ed. London: Prion Books, 1996.

BADDELEY, Alan. Working Memory. Science, [s.l.], v. 255, p. 556-559, Jan. 1992.

BADDELEY, Alan; ANDERSON, Michael C.; EYSENCK, Michael. Memória. Tradução de Cornélia Stolting. Porto Alegre: Artemed, 2011.

BARKLEY, Russell A.; BENTON, Christine. Vencendo o TDAH adulto. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CAPOVILLA, Fernando C.; CAPOVILLA, Alessandra Gatuzo S.; MACEDO, Elizeu. Recursos de reabilitação de distúrbios da comunicação e linguagem para melhor qualidade de vida em quadros sensoriais, motores e cognitivos. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 26-36, 2006.

CAPOVILLA, Alessandra Gatuzo S.; CAPOVILLA, Fernando C.; MACEDO, Elizeu. Funções executivas em crianças e correlação com desatenção e hiperatividade. Temas sobre Desenvolvimento, São Paulo, v. 14, n. 82, p. 4-14, 2005.

DANEMAN, Meredyth; MERIKLE, Philip M. Working Memory and Language Comprehension: A Meta Analysis. Psychonomic Bulletin & Review, [s.l.], v. 3, n. 4, p. 422-433, 1996.

DANEMAN, Meredyth; CARPENTER, Patricia A. Individual Differences in Working Memory and Reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, [s.l.], v. 19, n. 4, p. 450-466, 1980. Doi: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(80)90312-6

DEHN Milton. Working Memory and Academic Learning. Assessment and Intervention. Canadá: John Wiley, 2008.

DOLLAGHAN, Chris et al. Reducing Bias in Language Assessment: A Processing-Dependent Measure. Journal of Speech, Language and Hearing Research, [s.l.], v. 40, p. 519-525, 1997.

ENGLE, Randall W. Working Memory and Retrieval: An Inhibition-Resource Approach. In: RICHARDSON, John T. E.; ENGLES, Randall W.; HASHER, Lynn; LOGIE, Robert H.; STOLTZFUS, Ellen R.; ZACKS, Rose T. Working Memory and Human Cognition. New York: Oxford University Press, 1996. p. 89-119. Doi: DOI:10.1093/acprof:oso/9780195100990.003.0004

ENGLE, Randall W.; KANE, Michael J.; TUHOLSKI Stephen W. Individual Differences in Working Memory Capacity and What They Tell Us About Controlled Attention, General Fluid Intelligence, and Functions of the Prefrontal Cortex. In: MYAKE, Akira; SHAH, Priti (Ed.). Models of Working Memory. Mechanisms of Active Maintenance and Executive Control. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. p. 102-134.

GATHERCOLE, Susan E.; ALLOWAY, Tracy P. Working Memory and Learning: A Practical Guide. London: Sage Press, 2008.

GATHERCOLE, Susan E.; ALLOWAY, Tracy P. Working memory and classroom learning. University of Durham: Elsevier, 2006.

GATHERCOLE, Susan E.; LAMONT, Emily; ALLOWAY, Tracy P. Working memory in the classroom. In: PICKERING Susan (Org.). Working Memory and Education. Amsterdam: Elsevier, 2006. p. 219-240.

GATHERCOLE, Susan E.; DURLING, Emily; EVANS, Matthew; JEFFCOCK, Sarah; STONE, Sarah. Working Memory Abilities and Children’s Performance in Laboratory Analogues of Classroom Activities. Applied Cognitive Psychology, [s.l.], v. 22, p.1019-1037, 2008.

GATHERCOLE, Susan E.; PICKERING, Susan J. Assessment of Working Memory in Six-and Seven-Year-Old Children. Journal of Educational Psychology, [s.l.], v. 92, p. 377-390, 2000.

GOUGH, Philip B. One Second of Reading. In: SINGER, Henry; RUDDELL, Robert B. (Org). Theoretical Models and Processes of Reading. 2. ed. New York: International Reading Association, 1976. p. 509-535.

HOLMES, Joni; GATHERCOLE, Susan E.; DUNNING, Darren L. Adaptive Training Leads to Sustained Enhancement of Poor Working Memory in Children. Developmental Science, [s.l.], v. 12, n. 4, p. 9-15, 2009. Doi: 10.1111/j.1467-7687.2009.00848.x

IZQUIERDO, Ivan. Memória. 2. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2011.

JUST, Marcel Adam; CARPENTER, Patricia A. The Capacity Theory of Comprehension: Individual Differences in Working Memory. Psychological Review, [s.l.], v. 99, n. 1, p. 122-149, 1992.

KANDEL, Eric R. Em busca da memória: o nascimento de uma nova ciência da mente. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

KLINGBERG, Torkel et al. Computerized Training of Working Memory in Children with ADHD – a Randomized, Controlled Trial. Journal American Academy Child and Adolescent. Psychiatry, [s.l.], v. 44, n. 2, p. 177-186, 2005. Doi: 10.1097/00004583-200502000-00010

KLINGBERG, Torkel et al. Increased Brain Activity in Frontal and Parietal Cortex Underlies the Development of Visuo-Spatial Working Memory Capacity During Childhood. Journal Cognitive Neuroscience, [s.l.], v. 14, n. 1, p. 1-10, 2002. Doi: https://doi.org/10.1162/089892902317205276

MASCARELLO, Lidiomar José. Memória de trabalho e desempenho em leitura: um estudo com crianças do ensino fundamental. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

PURVES Dale; AUGUSTINE George J.; FITZPATRICK, David; HALL, William C.; LAMANTIA, Anthony-Samuel; MCNAMARA, James O.; WILLIAMS, Mark S. Neuroscience. 3. ed. Sunderland, MA: Sinauer Associates, 2004.

LEFFA, Vilson. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra-DC Luzzatto, 1996. 105p.

SCLIAR-CABRAL, Leonor; SOUZA, Ana Claudia. Língua portuguesa e ensino: alfabetização para o letramento e desenvolvimento da leitura. In: SOUZA, Ana Claudia; OTTO, Clarícia; FARIAS, Andressa da Costa (Org.). A escola contemporânea: uma necessária reinvenção. Florianópolis: NUP/CED, 2011. 179 p.

SEABRA, Alessandra Gotuzo; CAPOVILLA, Fernando César. Teste de competência de leitura de palavras e pseudopalavras: (TCLPP). São Paulo: Memnon, 2010.

SHIPSTEAD, Zach; REDICK, Thomas S.; ENGLE, Randall W. Does Working Memory Training Generalize? Psychologica Belgica, Georgia, n. 50, v. 3, p. 245-276, 2010.

SOUZA, Ana Claudia; GARCIA, Wladimir Antonio Costa. A produção de sentidos e o leitor: os caminhos da memória. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2012.

SOUZA, Ana Cláudia de. Leitura, metáfora e memória de trabalho: três eixos imbricados. 2004. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

SWANSON, H. Lee; SACHSE-LEE, Carole. Mathematical Problem Solving and Working Memory in Children with Learning Disabilities: Both Executive and Phonological Processes Are Important. Journal of Experimental Child Psychology, v.79, n. 3, p. 294-321, 2001. Doi: 10.1006/jecp.2000.2587

WECHSLER David. A Escala Wechsler de Inteligência para Crianças – WISC-IV. Adaptação Brasileira de Fabián Javier Marín Rueda, Ana Paula Porto Noronha, Fermino Fernandes Sisto, Acácia Aparecida Angeli dos Santos, Nelimar Ribeiro de Castro. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

WEISMER, Susan Ellis et al. Nonword repetition Performance in School-Age Children with and Without Language Impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, [s.l.], v. 43, p. 865-878, 2000. Doi: 10.1044/jslhr.4304.865




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.27.1.213-240

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2018 Lidiomar José Mascarello

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional    

Image result for fapemig

Grant #APL-00427-17 (2018-2019)