Multimodal metaphors: from language as a condition to text to the notion of texture as a meaning-making semiotic resource

Clarice Gualberto, Záira Santos, Ana Clara Meira

Abstract


Abstract: In this paper, we attempt to provide some ways of thinking about text, relating it to the concept of metaphors, multimodality and texture. Our aim is to develop new insights in meaning making and communication more generally, by bringing examples of memes; a relatively new genre, often seen on social media posts. To do so, we discuss the notion of text (HALLIDAY; HASAN, 2002; BEAUGRANDE, 1997; KRESS, 2010) and then, we discuss texture as a semiotic resource for the production of texts and its metaphors (DJONOV; VAN LEEUWEN, 2011). To exemplify some concepts and categories, we explore memes, seeking to understand their constitution as well as their qualities and potential meanings of visual textures deployed in the text to make meaning material through multimodal metaphors.

Keywords: text; texture; social semiotics; multimodal metaphors.

Resumo: Neste artigo, pretendemos propor algumas maneiras para se pensar a noção de texto, relacionando-a aos conceitos de metáfora, multimodalidade e textura. Nosso objetivo é desenvolver novos insights a respeito da produção de sentido e da comunicação de forma geral. Como exemplo, trazemos  memes com o bordão “É verdade esse bilete”. Como esse gênero é relativamente novo e frequentemente visto em posts nas redes sociais, discutimos a noção de texto (HALLIDAY; HASAN, 2002; BEAUGRANDE, 1997; KRESS, 2010) e de textura como um recurso semiótico para a produção de textos e suas metáforas (DJONOV; VAN LEEUWEN, 2011). Para exemplificar algumas noções e categorias, exploramos os memes, buscando compreender como eles se constituem, assim como suas qualidades e seus possíveis sentidos de texturas visuais utilizadas para produção de metáforas multimodais.

Palavras-chave: texto; textura; semiótica social; metáforas multimodais.


Keywords


text; texture; social semiotics; multimodal metaphors; texto; textura; semiótica social; metáforas multimodais.

Full Text:

PDF

References


BAKHTIN, M [Volochinov]. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006a.

BAKHTIN. M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006b.

BEAUGRANDE, R. New Foundations for a Science of Text and Discourse: Cognition, Communication and Freedom of Access to Knowledge and Society. New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Linguagens, Códigos e Tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

BRUNO, A. R. Cultura digital e educação aberta: as curadorias digitais como inter e intrafaces do ensino híbrido. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, v. 28. n. 1, p. 115-126, 2019. Available at: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/12492/9923. Retrieved on: April 27th, 2019.

CANI, J. B. Multimodalidade e efeitos de sentido no gênero meme. Periferia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 242-267, 2019. Available at: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/viewFile/36955/29635. Retrieved on: September 7th, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2019.36955

COLLOW, J. Literacy and the visual. English Teaching: Practice and Critique, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 6-19, 2005.

COPE, B.; KALANTZIS, M. A grammar of multimodality. International Journal of Learning, [S.l.], v. 16, n. 2, p. 361-425, 2009. DOI: https://doi.org/10.18848/1447-9494/CGP/v16i02/46137

DJONOV E.; VAN LEEUWEN. The Semiotics of Texture: From Tactile to Visual. Sage Publications, [S.l.], v. 10, n. 4, p. 541-564, 2011. DOI: https://doi.org/10.1177/1470357211415786

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 2nd Edition. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. (org). Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. 2. ed. Oxford: OUP, 2002.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. New York: Cornell University Press, 1988.

KRESS, G. Against arbitrariness: the social production of the sign as a foundational issue in critical discourse analysis. Discourse & Society, London, v. 4, n. 2, p. 169-191, 1993. DOI: https://doi.org/10.1177/0957926593004002003

KRESS, G. Before Writing. London: Routledge, 1997.

KRESS, G. English for an Era of Instability: Aesthetics, Ethics, Creativity and “Design”. English in Australia, Melbourne, v. 134, p. 15-23, 2002.

KRESS, G. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London: Routledge, 2010. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203970034

KRESS, G. Semiotic Work: Applied Linguistics and Social a Semiotic Account of Multimodality. AILA Review, Siegen, DE, v. 28, p. 49-71, 2015. DOI: https://doi.org/10.1075/aila.28.03kre. Available at: https://benjamins.com/catalog/aila.28.03kre. Retrieved on: April 25th, 2019.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold, 2001.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago, Press, 1980.

LÉVY, P. O que é cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MACHIN, D. Introduction to Multimodal Analysis. London: Hodder Education, 2007.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E (org). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p.11-31.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London: Routledge, 2005. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203647028




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.28.2.893-915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2020 Clarice Gualberto, Záira Santos, Ana Clara Meira

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional