Construções sociais de gênero no ciberespaço: novas práticas sociais de letramento

Petrilson Alan Pinheiro

Abstract


The objective of this paper is to investigate the construction of socialidentities of gender consubstantiated by new social practices ofliteracy on cyberspace. To do so, I will take as a central point asocioconstructivist view of discourse and social identities (MOITALOPES, 2003), whose epistemological basis is corroborated by theprinciple the subject relations are multiple and varied, namely, theyare understood as heterogeneous and contradictory, constituent ofdiscursive practices of which we participate. As a unit od analysis Ichose a piece of conversation carried out carried out in a virtual chatroom, where a boy constructs himself socio discursively as a girlwhen he engages himself in a literacy event with a friend.

Keywords


Social identities; Gender; Literacy; Discourse; Cyberspace.

References


BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1981.

BLOOME, D. Necessary indeterminancy and microethnography study of reading as a social process. Journal of Research in Reading, 1993.

BLOOME, D.; BALEY, F. M. Studying language and literacy through events, particularity, and intertextuality. In: BEACH, R.; GREEN, J.; KAMIL, M.; SHANAHAN, T. (eds.) Multidisciplinary perspectives on literacy research . Urbana (Illinois): NCRe; NCTe, 1992.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. Londres: Routledge. 2000.

DU GAY, P. Organizing identity: making up people at work. In: DU GAY, P. (Ed.). Production of Culture/Cultures of Production. London: Sage, 1997.

FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.

FRIDMAN, L. C. Vertigens pós-modernas. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

GEE, J. P. Identity as an analytic lens for research in education. In: SECADA, W. G. (Ed.). Review of Research in Education, The American Educational Research Association, v. 25, 2000-2001.

GILBERT, P. Discourses on gender and literacy: changing the stories. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBOODY, P. (Ed.). Constructing Critical Literacies. Cresskill, N. J.: Hampton Press, Inc., 1997.

GINSBURG, C. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

GOFFMAN, E. Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior. New York: Pantheon, 1967.

GRAFF, H. The legacies of literacy. The American Educational Research Association, 1994.

KLEIMAN, A. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. (Ed.). Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

LANKSHEAR, C.; GEE, J. P. Language literacy and the New Work Order. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Buckingham: Open U Press, 1997.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Literacy, texts and difference in the electronic age. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Buckingham: Open U Press, 1997.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Different worlds? Technology-mediated classroom learning and students social practices with new technologies in home and community settings. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Buckingham: Open U Press, 1997.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne . Prática, pessoa, mundo social. In: DANIELS, Harry (Org.). Uma introdução a Vygotsky. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Loyola, 2002.

LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.

LUKE, C. Media literacy and cultural studies. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBOODY, P. (Ed.). Constructing critical literacies. Cresskill, N. J.: Hampton Press, Inc., 1997.

MARCHUSCHI, L. A. Linearização, cognição e referência: o desafio do hipertexto. IV Colóquio da Associação Latinoamericana de Analistas do Discurso. Santiago do Chile, 1999.

MOITA LOPES, L. P. Pesquisa interpretativa em lingüística aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., v. 10, n. 2, 1994.

MOITA LOPES, L. P. Identidades fragmentadas: A construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

MOITA LOPES, L. P. A construção do gênero e do letramento na escola: como um tipo de conhe-cimento gera outro. Investigações. Lingüística e Teoria Literária, v. 17, n. 2, 2005.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do Discurso: princípios e procedimento. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2001.

SCRIBNER, S.; COLE, M. The psycology of literacy. Cambrigde, Mass.: Havard University Press, 1981.

SIGNORINI, Inês. A letra dá a vida mas também pode matar. Os sem leitura diante da escrita. Leitura: teoria e prática, v. 24, n. 13, p. 20-27, 1994.

SIGNORINI, Inês (Org.). Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, 1998.

STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

TURKLE, S. Parallel Lives: “Working on identity in virtual space”. In: GRODIN, D.; LINDOLF, T. R. (Ed.). Constructing the self in a mediated world. Londres: Sage, 1996.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.15.1.129-146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c)



e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional