Construções sociais de gênero no ciberespaço: novas práticas sociais de letramento
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1981.
BLOOME, D. Necessary indeterminancy and microethnography study of reading as a social process. Journal of Research in Reading, 1993.
BLOOME, D.; BALEY, F. M. Studying language and literacy through events, particularity, and intertextuality. In: BEACH, R.; GREEN, J.; KAMIL, M.; SHANAHAN, T. (eds.) Multidisciplinary perspectives on literacy research . Urbana (Illinois): NCRe; NCTe, 1992.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. Londres: Routledge. 2000.
DU GAY, P. Organizing identity: making up people at work. In: DU GAY, P. (Ed.). Production of Culture/Cultures of Production. London: Sage, 1997.
FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.
FRIDMAN, L. C. Vertigens pós-modernas. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
GEE, J. P. Identity as an analytic lens for research in education. In: SECADA, W. G. (Ed.). Review of Research in Education, The American Educational Research Association, v. 25, 2000-2001.
GILBERT, P. Discourses on gender and literacy: changing the stories. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBOODY, P. (Ed.). Constructing Critical Literacies. Cresskill, N. J.: Hampton Press, Inc., 1997.
GINSBURG, C. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
GOFFMAN, E. Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior. New York: Pantheon, 1967.
GRAFF, H. The legacies of literacy. The American Educational Research Association, 1994.
KLEIMAN, A. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. (Ed.). Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
LANKSHEAR, C.; GEE, J. P. Language literacy and the New Work Order. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Buckingham: Open U Press, 1997.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Literacy, texts and difference in the electronic age. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Buckingham: Open U Press, 1997.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Different worlds? Technology-mediated classroom learning and students social practices with new technologies in home and community settings. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Buckingham: Open U Press, 1997.
LAVE, Jean; WENGER, Etienne . Prática, pessoa, mundo social. In: DANIELS, Harry (Org.). Uma introdução a Vygotsky. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Loyola, 2002.
LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.
LUKE, C. Media literacy and cultural studies. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBOODY, P. (Ed.). Constructing critical literacies. Cresskill, N. J.: Hampton Press, Inc., 1997.
MARCHUSCHI, L. A. Linearização, cognição e referência: o desafio do hipertexto. IV Colóquio da Associação Latinoamericana de Analistas do Discurso. Santiago do Chile, 1999.
MOITA LOPES, L. P. Pesquisa interpretativa em lingüística aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., v. 10, n. 2, 1994.
MOITA LOPES, L. P. Identidades fragmentadas: A construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.
MOITA LOPES, L. P. A construção do gênero e do letramento na escola: como um tipo de conhe-cimento gera outro. Investigações. Lingüística e Teoria Literária, v. 17, n. 2, 2005.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do Discurso: princípios e procedimento. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2001.
SCRIBNER, S.; COLE, M. The psycology of literacy. Cambrigde, Mass.: Havard University Press, 1981.
SIGNORINI, Inês. A letra dá a vida mas também pode matar. Os sem leitura diante da escrita. Leitura: teoria e prática, v. 24, n. 13, p. 20-27, 1994.
SIGNORINI, Inês (Org.). Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
TURKLE, S. Parallel Lives: “Working on identity in virtual space”. In: GRODIN, D.; LINDOLF, T. R. (Ed.). Constructing the self in a mediated world. Londres: Sage, 1996.
DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.15.1.129-146
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
e - ISSN 2237-2083
Licensed through Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional