As metáforas na construção dos sentidos: uma análise da fala de Weintraub na reunião ministerial do governo Bolsonaro (em 22/04/2020) / Metaphors in the Construction of Meanings: an Analysis of Weintraub’s Speech at the Bolsonaro Government Ministerial Meeting (04/22/2020)

José Elderson de Souza-Santos

Abstract


Resumo: Este trabalho, situado na interface dos estudos textuais com a Linguística Cognitiva, volta-se à reunião ministerial do governo Bolsonaro (Brasil) ocorrida no dia 22 de abril de 2020, focalizando a fala do então ministro da Educação, Abraham Weintraub. O objetivo geral desta investigação é: analisar como as metáforas contribuem para a construção de sentidos da fala de Abraham Weintraub. Já os objetivos específicos são: a) identificar, classificar e mapear as metáforas emergentes e b) analisar a relação entre as metáforas emergentes e a construção argumentativa do texto. De modo a alcançar os objetivos estabelecidos, as metáforas constantes no texto analisado foram identificadas (Dienstbach, 2018), classificadas em metáforas convencionais, metáforas conceptuais, metáforas situadas, novos desdobramentos metafóricos e nichos metafóricos (Lakoff; Johnson, 2002; Vereza, 2007; 2013), e foram também mapeadas (Kövecses, 2002). Entre as metáforas localizadas, destaca-se o aparecimento da metáfora: POLÍTICA É GUERRA/LUTA. Esta, quando contraposta à metáfora POLÍTICA É JOGO, dá origem ao desdobramento política é jogo, mas deve ser guerra/luta, posição central defendida pelo locutor. De modo a justificá-la, Weintraub destaca que a disputa que o grupo da reunião trava contra seus adversários está sendo perdida e estabelece alvos contra os quais devem atuar: Brasília e o Estado.
Palavras-chave: Cognição; metáfora; argumentação; discurso político; governo Bolsonaro.

Abstract:
This work, located at the interface of textual studies with Cognitive Linguistics, focuses on the ministerial meeting of the Bolsonaro government (Brazil) that took place on April 22, 2020, focusing on the speech of the then Minister of Education, Abraham Weintraub. The general objective of this investigation is: to analyze how metaphors contribute to the construction of meanings in Abraham Weintraub’s speech. The specific objectives are: a) to identify, classify and map the emerging metaphors and b) to analyze the relationship between the emerging metaphors and the argumentative construction of the text. In order to achieve the established objectives, the constant metaphors in the analyzed text were identified (Dienstbach, 2018), classified into conventional metaphors, conceptual metaphors, situated metaphors, new metaphorical developments and metaphorical niches (Lakoff; Johnson, 2002; Vereza, 2007; 2013), and also mapped (Kövecses, 2002). Among the localized metaphors, the emergence of the metaphor stands out: POLITICS IS WAR/FIGHT. This, when opposed to the metaphor POLITICS IS GAME, gives rise to the unfolding policy is game, but it must be war/fight, a central position defended by the speaker. In order to justify it, Weintraub highlights that the dispute that the group at the meeting is having against its adversaries is being lost and establishes targets against which they must act: Brasília and the Brazilian state.
Keywords: Cognition; metaphor; argumentation; political discourse; Bolsonaro government.

Keywords


Cognição; metáfora; argumentação; discurso político; governo Bolsonaro; Cognition; metaphor; argumentation; political discourse; Bolsonaro government

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.0.0.%25p

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