Semiótica Social: intersemiotizações dos significados imagéticos na Gramática do Design Visual / Social Semiotics: Intersemiotizations of Image Meanings in Visual Design Grammar

Arlete Ribeiro Nepomuceno, Maria Clara Gonçalves Ramos, Vera Lúcia Viana de Paes

Abstract


Resumo: Neste artigo, objetivamos analisar múltiplos significados semiótico-imagéticos que constroem e/ou representam significados sociais, estabelecem interação e organizam os elementos da composição dos textos, numa malha multimodal, na consideração do contexto. Para atender a esse propósito, ancoramo-nos nos pressupostos teórico-metodológicos da Semiótica Social, numa abordagem multimodal, preconizada por Hodge e Kress (1998), Kress (1997; 2003; 2010), com ênfase nas categorias analíticas da tríade de significados metafuncionais, propostos por Halliday (2014 [1985]) e incorporados pela Gramática do Design Visual (Kress; van Leeuwen, 2006 [1996]). Metodologicamente, para uma análise qualitativo-interpretativista, o corpus selecionado é composto por um frame da primeira temporada da série nacional “Bom dia, Verônica” (2020), disponível na plataforma streaming Netflix, um meme sobre o príncipe Charles (2022), um cartaz publicitário do Baile da Santinha (2022) e uma charge sobre a espetacularização da violência pela mídia (2023), veiculados no suporte midiático Instagram. Este estudo justifica-se pela necessidade de (re)conhecimento e entendimento da ampliação semântico-pragmática de significados orquestrados no todo social na e pela língua(gem). A partir disso, concluímos que textos construídos por multissemioses são recorrentes na sociedade moderna, para atender a diferentes formas de divulgação, narrando experiências e construindo conceitos; estabelecendo relações interpessoais e organizando as informações.

Abstract: In this article, we aim to analyze multiple semiotic-imagery meanings that construct and/or represent social meanings, establish interaction and organize the elements of text composition, in a multimodal mesh, taking the context into account. To meet this purpose, we are anchored in the theoretical-methodological assumptions of Social Semiotics, in a multimodal approach, put forth by Hodge and Kress (1998), Kress (1997; 2003; 2010), with an emphasis on the analytical categories of the triad of metafunctional meanings , proposed by Halliday (2014 [1985]) and incorporated by the Grammar of Visual Design (Kress; Van Leeuwen, 2006 [1996]). Methodologically, for a qualitative-interpretivist analysis, the selected corpus is composed of a frame from the first season of the national series “Bom dia, Verônica” (2020), available on the Netflix streaming platform, a meme about Prince Charles (2022), an advertising poster for the Santinha Ball (2022) and a cartoon about the spectacularization of violence by the media (2023), published on the media platform Instagram. This study is justified by the need for (re)knowledge and understanding of the semantic-pragmatic expansion of meanings orchestrated in the social whole in and through language. From this, we conclude that texts constructed by multisemioses are recurrent in modern society, to serve different forms of dissemination, narrating experiences and constructing concepts; establishing interpersonal relationships and organizing information.


Keywords


Multimodalidade; Semiótica Social; Gêneros Discursivos; Multimodality; Social Semiotics; Discursive Genres.

References


BOM DIA, VERÔNICA. Direção: José Henrique Fonseca; Izabel Jaguaribe Rog de Souza. Produção de José Henrique Fonseca; Eduardo Pop; Ilana Casoy; Raphael Montes. São Paulo: Netflix, 2020.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.

GUALBERTO, C. L; BRITO, R.; PIMENTA, S. Semiótica social, multimodalidade e Youtube: um estudo de caso sobre projeções de identidade. Texto Digital: Revista de Literatura, Linguística, Educação e Artes, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 6-34, 2021. DOI: 10.5007/1807-9288.2021.e82410

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1985.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context and texte: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press 1989.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction funcional grammar. London: Edward Arnold, 1985.

HALLIDAY, M.A.K. Introduction to function grammar. London: E.A, 2004.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Introduction to functional grammar. London and New York: Routledge, 4th., 2014.

HALLIDAY, M. A.A.K.; MATTHIESSEN, C. M.I. M. An introduction to functional grammar. 3th. London: Hodder Arnold, 2004.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M.I.M. Halliday’s introduction to functional grammar. 4th. London: Routledge, 2014.

HODGE, R; KRESS, G. Social semiotics. London: Polity Press, 1988.

KRESS, G. Before writing: rethinking the patchs to literacy. Londres: Routledge, 1997.

KRESS, G. 2003. Literacy in the new media age. London: Routledge.

KRESS, G. Literacy in the New Media Age. Edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2005. Disponível em: https://epdf.tips/literacy-in-the-new-media-age-literacies.html.

KRESS, G. Multimodality. A social approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.

KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2th. London: Routledge, 2006[1996].

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Tradução de Antonio Chelini, José Paulo Paes e Isidoro Blikstein. São Paulop: Cultrix, 2006.

TODO DIA A MESMA NOITE. Direção: Júlia Rezende; Carol Minêm. Criação de Gustavo Lipsztein; Daniela Arbex. Bagé, Rio Grande do Sul: Netflix, 2023.

VIEIRA, J.; SILVESTRE, C. Introdução à multimodalidade: contribuições da gramática sistêmico-funcional, análise de discurso crítica, semiótica social. Brasília, DF: J. Antunes Vieira, 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.31.4.1952-1987

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2024 Maria Clara Gonçalves Ramos, Arlete Ribeiro Nepomuceno, Arlete Ribeiro Nepomuceno, Vera Lúcia Viana de Paes, Vera Lúcia Viana de Paes

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional