Tecnologia discursiva de arquivo: possíveis leituras da (anti)democracia / Discursive Archive Technology: Possible Readings of (anti)Democracy

Eduardo Alves Rodrigues, Cármen Lucia Hernandes Agustini

Abstract


Resumo: Apresentamos, da perspectiva da Análise de Discurso de filiação pecheuxtiana, o arquivo como tecnologia discursiva, que funciona como instrumento de (re)produção/transformação da prática discursiva, e, por conseguinte, da prática política. Dessa maneira, tratamos da tecnologia discursiva de arquivo da perspectiva do funcionamento sócio-histórico e político-ideológico da linguagem. Esse funcionamento é condição de produção de (re)configurações da dominância nas relações de força, de poder, de sentidos, no seio da luta de classes. Em análise, a partir de um arquivo estabelecido sobre a significação da (anti)democracia brasileira, recortamos montagens fotográficas que discursivizam, sobretudo, no espaço digital, as posses presidenciais brasileiras, com destaque para as duas últimas, ocorridas em 2019 e 2023. Para analisarmos essas montagens, colocamos em relação discursos (re)atualizáveis por meio das formulações materiais que constituem em presença-ausência as fotografias que compõem tais montagens. Dessa maneira, foi possível expor ao olhar leitor o processo discursivo que determina a (re)produção/transformação, em um espaço de disputa/polêmica discursiva, na/da significação da (anti)democracia no seio da sociedade brasileira.

 

Abstract: From the perspective of Pecheuxtian Discourse Analysis, we present the archive as a discursive technology, which is an instrument of (re)production/transformation of discursive practice, and, consequently, of political practice. In this way, we work with the discursive archive technology from the perspective of the socio-historical and political-ideological functioning of language. This functioning is a condition for the production of (re)configurations of dominance in relations of force, power, meanings, within the class struggle. From an established archive on the significance of Brazilian (anti)democracy, we isolate photographic compositions that discursivize in the digital space, above all, the Brazilian presidential inaugurations, with emphasis on the last two, which took place in 2019 and 2023. To analyze these photographic compositions, we establish a relationship between discourses that can be (re)updated through the material formulations that point to the presence-absence in the photographs that compose such compositions. In this way, it was possible to expose to the reader’s eye the discursive process that determines the (re)production/transformation, in a space of discursive dispute/polemic, in/of the signification of (anti)democracy within Brazilian society.


Keywords


Arquivo; Leitura; Político; Democracia; Discurso; archive; reading; political; democracy; discourse.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.32.1.212-239

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