Tarefa de discriminação de fonemas com pseudopalavras

Rui Rothe-Neves, Regina Carla Lapate, Juliana Sardinha Pinto

Abstract


This paper presents a task for phoneme discrimination as part of a more comprehensive set of tasks for psycholinguistic assessment of language currently under development (TAL-UFMG). The task consists of 40 pairs of monosyllabic nonwords, from which 20 pairs are made of two copies of the same syllable and 20 pairs differ in relation to one single feature (voice, place or mode of articulation) of their first consonant. This list of syllable pairs was presented in random order to 8 adult aphasic patients (experimental group) and 55 normal young adults (control group). Participants were asked to indicate after each pair whether it consisted of either equal or different syllables. The experimental group made 60.6% correct answers versus 97.5% by the control group. Differences were larger among voiced/unvoiced stimuli. The consistency ofthe task (Kuder-Richardson) for the experimental group was 0.823.Thus, the task is able to distinguish between normal and abnormal populations and, within each, between stimulus differences.

References


ANASTASI, A.; URBINA, S. Testagem psicológica. 7.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

CAPLAN, D. Language: structure, processing, and disorders. Cambridge, MA: MIT, 1992.

CAPLAN, D.; UTMAN, J. A. Selective acoustic phonetic impairment and lexical access in an aphasic patient. Journal of the Acoustical Society of America, v.95, n.1, p. 512-517, jan. 1994.

CHAVES, A. D.; NEPOMUCENO, L. A.; ROSSI, A. G.; MOTA, H. B.; PILLON, L. Reconhecimento de fala: uma descrição de resultados obtidos em função do número de sílabas dos estímulos. Pró-Fono, v.11, n.1, p.53-58, 1999.

DELGADO, E. M. C.; BEVILACQUA, M. C. Lista de palavras como procedimento de avaliação da percepção dos sons da fala para crianças deficientes auditivas. Pró-Fono, v.11, n.1, p.59-64, 1999.

LONGONI, E.; BORGES, A. C. C. Teste de reconhecimento de fala em indivíduos portadores de perda auditiva neurossensorial. Pró-Fono, v.9, n.1, p.3-9, 1997.

MARSLEN-WILSON, W.; TYLER, L. K. The temporal structure of spoken language understanding. Cognition, v.8, p.1-71, 1980.

MILLER, G. A.; NICELY, P. E. An analysis of perceptual confusions among some English consonants. Journal of the Acoustical Society of America, v.27, p.338-352, 1955.

ROTHE-NEVES, R.; CAMARGOS, L. Avaliação de distúrbios de linguagem: a abordagem psicolingüística In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA, 8, 2000, Belo Horizonte. Anais / 5 Encontro Mineiro de Avaliação Psicológica/8 Conferência Internacional de Avaliação Psicológica. São Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica, 2002. p.128-130.

ROTHE-NEVES, R.; HAASE, V. G. O “sistema nervoso conceitual” e suas implicações para a avaliação neuropsicológica. II: paradigmas emergentes. Cadernos de Psicologia da Sociedade Brasileira de Psicologia, Ribeirão Preto, v.6, 2000.

PENROD, J. P. Logoaudiometria. In: KATZ, J. (Org.) Tratado de audiologia clínica. São Paulo: Manole, 1989.

VARNEY, N. L. Phonemic imperception in aphasia. Brain and Language, v.21, p.85-94.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.12.2.159-167

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c)



e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional