Entre epígrafes e uma didascália: reflexões em torno de Dias úteis, de Patrícia Portela / Between epigraphs and a didascaly: reflections about Dias úteis, by Patrícia Portela
Resumo
Palavras-chave: epígrafes; didascália; paratextos; novíssima ficção portuguesa; Patrícia Portela.
Abstract: The present work consists of a reading of the work Dias úteis (2019), by the Portuguese writer Patrícia Portella, from the perspective of the epigraphs and a particular didascalia. The proposal is to understand the narrative and the thematic construction of the “short stories” of this “novel”, through the paratexts that precede them. Using predominantly Portuguese language authors, Portella calls Machado de Assis, Carlos Drummond de Andrade, Clarice Lispector, Érico Veríssimo and Adélia Prado (Brazilian literature) and completes his repertoire with Maria José – the heteronym of Fernando Pessoa – and Herberto Helder (Portuguese literature). Through an overview, it is clear that the epigraphs of Dias úteis (2019) do not play the role of “edge of the work”, as labeled by Genette (2009). As much as the epigraphs, the didascalia carries a particular meaning within the text and, more than guidelines on how to read the work, it presents the author’s perspective on some ideas that will be explored throughout the plot. Furthermore, the fact that the work is inserted in the scenario of the newest Portuguese fiction stands out. In short, the idea is to understand not only the functionality of the epigraphs and didascalia, but also the way in which these paratexts are articulated in Dias úteis (2019), thus interweaving quoted excerpts, texts and plots.
Keywords: epigraphs; didascalia; paratexts; brand new Portuguese fiction; Patricia Portela.
Palavras-chave
Texto completo:
PDFReferências
ARNAUT, Ana Paula. Do post-modernismo ao hipercontemporâneo: morfologia(s) do romance e (re)figurações da personagem. Revista de Estudos Literários, Coimbra, no. 8, p. 19-44, 2018. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rel/article/view/2183-847X_8_1. Acesso em: 10 junho 2021.
BARRENTO, João. As chamas e as cinzas. Um quarto de século de literatura portuguesa (1974-2000). Lisboa: Bertrand, 2016.
BATISTA, Luelia Gomes; CUNHA, Paula Cristina Ribeiro da R. de M. A ficção da autoria feminina na obra “A carta da corcunda para o serralheiro” de Fernando Pessoa. Anais do Festival Literário de Paulo Afonso, Bahia, 2018. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/eventos/flipa/anais/internas/conteudo/resumo.php?id=43 Acesso em 10 de maio de 2021.
CARVALHO, Jéssica Catherine B. de. O sujeito pós-moderno a partir da figura do flâneur e do homem do subsolo em a fúria do corpo, de João Gilberto Noll. Revista e-scrita, Nilópolis, v.8, no. 1, p. 242-255, janeiro-abril 2017. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/2623. Acesso em: 10 junho 2021.
CEIA, Carlos. Anotação. In: CEIA, Carlos. E-Dicionário de termos literários. 29 de dezembro de 2009. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/anotacao/ Acesso em 29 de maio de 2021.
GARCEZ, Isabel. 1, 2 passos em direção à obra literária de Patrícia Portela. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335749662_1_2_passos_em_direcao_a_obra_literaria_de_Patricia_Portela Acesso em Acesso em: 06 julho de 2021.
GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Tradução de Álvaro Faleiros. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2009.
JOSÉ, Maria. Senhor António: O senhor nunca há-de ver esta carta. In: LOPES, Teresa Rita. Pessoa por conhecer –Textos para um Novo Mapa. Lisboa: Editorial Estampa, 1990.
LISPECTOR, Clarice. Érico Verissimo. In: Clarice Lispector: entrevistas. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
PAIVA, Vanessa Soares de Paiva. Berkeley em Bellagio: Lugares. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2009. Dissertação (Mestrado em Letras). Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2775 Acesso em 14 de junho de 2021.
PORTELA, Patrícia. Dias Úteis. Porto Alegre: Dublinense, 2019.
PORTELA, Patrícia. Entrevista, 26 de maio de 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gonhj-oKp_k Acesso em 31 de maio de 2021.
REAL, Miguel. O romance português contemporâneo 1950-2010. Lisboa: Caminho, 2012.
REIS, Carlos. História crítica da literatura portuguesa. Do Neo-Realismo ao Post-Modernismo. Lisboa: Verbo, 2005, vol. IX.
SILVA, Gabriela. A novíssima literatura portuguesa: novas identidades de escrita. Revista Desassossego, São Paulo, v. 8, n. 16, p. 6-21, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/desassossego/article/view/122430 Acesso em: 8 junho 2021.
DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2359-0076.41.65.217-237
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2021 Ailton Pirouzi, Mariana Daminato
Revista do Centro de Estudos Portugueses
ISSN 1676-515X (impressa) / ISSN 2359-0076 (eletrônica)
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional