Aquisição da linguagem, variação linguística e desenvolvimento sociolinguístico / Language acquisition, linguistic variation, and sociolinguistic development
Abstract
Resumo: Durante a aquisição da sua língua materna, por vezes, as crianças adquirem uma gramática que difere – em algum grau – daquela apresentada pelos seus cuidadores principais. Esse fato coloca em destaque a estreita relação que existe entre aquisição da linguagem, variação e mudança linguística. A simples presença de variação nos dados primários disponíveis para a criança, no entanto, nem sempre gera uma situação de mudança linguística. Ao mesmo tempo, a atribuição de valor social às formas linguísticas constitui uma das facetas do processo de aquisição, mas a percepção da variabilidade linguística per se não parece ser suficiente para que tal atribuição seja realizada pelas crianças. Adotando um conjunto de pressupostos básicos no campo da psicolinguística – que caracteriza a língua no contexto mais amplo da cognição humana –, este artigo tece uma reflexão sobre a relação entre a presença de variabilidade no input durante a aquisição de língua materna e o desenvolvimento sociolinguístico de bebês e crianças. Buscamos ainda ilustrar a relação entre o contato com um input variável e a aquisição da linguagem a partir da análise de um fenômeno de variação específico, qual seja, a concordância variável – nominal e verbal – observada no português brasileiro. Analisamos a produção linguística de crianças e seus cuidadores a fim de verificar a relação entre o input recebido pelos jovens aprendizes e sua própria produção. O processo de escolarização – e seu efeito normativizador na língua –, a identidade do participante e as diversas dimensões da interação comunicativa, bem como aspectos vinculados às ferramentas de coleta dos dados reportados nas pesquisas, se mostram cruciais para uma compreensão aprofundada das questões em discussão.
Palavras-chave: aquisição da linguagem; input variável; desenvolvimento sociolinguístico; concordância variável.
Abstract: This paper discusses the relation between variable input and sociolinguistic development in mother-tongue acquisition process. During language acquisition, children can acquire a linguistic system that differs – to some degree – from that of their primary caregivers. This fact emphasizes the close relationship that exists between language acquisition, linguistic variation and linguistic change. However, the presence of variation in primary linguistic data does not guarantee linguistic change. At this point, it is worthy to say that, although the attribution of social values to linguistic forms is a particular phase of the acquisition process, the perception of linguistic variability per se does not seem to be sufficient for such attribution to be made by children. By adopting the psycholinguistic assumptions, this paper aims at discussing some relevant aspects of language acquisition, linguistic variation and sociolinguistic development by analyzing the phenomenon of variable nominal and verbal number agreement in Brazilian Portuguese. Naturalistic data were analyzed in order to verify the input received by children and their own linguistic production. Formal education – and its normative effects in language –, speaker identity and the different dimensions of communicative interaction, as well as methodology issues, seem to be crucial for a deeper understanding of the topics under discussion.
Keywords: language acquisition; variable input; sociolinguistic development; variable agreement.
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
ARAUJO, S. S. F.; FREITAG, R. M. K. Concordância verbal, difusão da mudança linguística no contínuo rural-urbano e mudança em curto espaço de tempo. Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 22, n.2, p. 266-294, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021.e76094
ASLIN, R. N.; PISONI, D. B.; JUSCZYK, P. W. Auditory Development and Speech Perception in Infancy. In: Haith, M.; Campos, J. (eds.). Carmichael’s Handbook of Child Psychology: Infancy and Developmental Psychobiology. New York: Wiley. 1983. p. 573–670.
AZALIM, C. Concordância nominal variável na produção infantil: dados naturalísticos, experimentais e caracterização formal. 2021. 249f. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, 2021.
BEST, C. T.; TYLER, M. D.; GOODING; T. N.; ORLANDO, C. B.; QUANN, C. A. Development of phonological constancy: toddlers’ perception of native – and Jamaican – accented words. Psychological Science, v. 20, n. 5, p. 539-42, 2009. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02327.x
BRAGA, M. L. A concordância de número no sintagma nominal no Triângulo Mineiro. 1977. 88f. Dissertação. (Mestrado em Língua Portuguesa) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 1977.
CAPELLARI, E. T.; ZILLES, A. M. S. A marcação de plural na linguagem infantil – estudo longitudinal. Revista da ABRALIN, [s.l.] v. 01, n. 1, p. 185-218, 2002. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/733. Acesso em: 6 mar. 2023.
CARREÃO, V. Linguistic evaluation and variation: Accent marks in the opinion of Louveirenses. Revista de Estudos Linguísticos, Belo Horizonte, v. 27, n. 4, p. 1649-1670, 2019. DOI: 10.17851/2237-2083.27.4.1649-1670
CASTRO, A.; FERRARI NETO, J. Um estudo contrastivo do PE e do PB com relação à identificação de informação de número no DP. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, p.65-76, 2007.Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/671
CHOMSKY, N. Lectures on government and binding. Dordrecht: Foris, 1981.
CHOMSKY, N. Knowledge of language. New York: Praeger, 1986.
CLARK, H. H. Psycholinguistics. In: WILSON, R.A.; KEIL, F.C. (eds.). The MIT Encyclopedia of the cognitive sciences. Cambridge: The MIT Press, 1999. p. 688-689.
CORNIPS, L.; SWANENBERG, J.; HEERINGA, W.; DE VRIEND, F. The relationship between first language acquisition and dialect variation: Linking resources from distinct disciplines in a CLARIN-NL project. Lingua, v. 178, Special Issue p. 32-45, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lingua.2015.11.007
CORRÊA, L.M.S. Aquisição da linguagem: uma retrospectiva dos últimos trinta anos. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 15, n. especial, p. 339-383, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44501999000300014
CORRÊA, L.M.S. Aquisição e processamento da linguagem: uma abordagem integrada sob a ótica minimalista. Gragoatá, Niteroi, v. 16, n. 30, p. 55-75, 2011. DOI: https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32923
CORRÊA, L. M. S.; AUGUSTO, M. R. A.; FERRARI-NETO, J. The Early Processing of Number Agreement in the DP: Evidence from the Acquisition of Brazilian Portuguese In: 30th BUCLD. Boston: Cascadilla Press, 2005. Online Proceedings Supplement.
CREEL, S. C. Accent detection and social cognition: evidence of protracted learning. Developmental Science, v. 21, n. 2, 2018. DOI: https://doi.org/10.1111/desc.12524
CURTISS, S. Genie: A psycholinguistic study of a modern day ‘‘wild child’’. New York: Academic Press, 1977.
EIMAS, P.; SIQUELAND, E.; JUSCZYK, P.; VIGORITO, J. Speech Perception in Infants. Science, v. 171, n. 3968, p. 303–306, 1971. DOI: https://doi.org/10.1126/science.171.3968.303
FREITAG, R. M. K.; ROST SNICHELOTTO, C. A. Análises contrastivas: estabilidade, variedade ou metodologia? Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 16, n.1, p. 157-167, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n1p157
FENNELL, C.; WAXMAN, S. What paradox? Referential cues allow for infant use of phonetic detail in word learning. Child Development, v. 10, n. 5, p. 1376-1383, 2010. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01479.x
GAHL, S.; GARNSEY, S.M. Knowledge of Grammar, Knowledge of Usage: Syntactic Probabilities Affect Pronunciation Variation. Language, v. 80, n. 4, p. 748–775, 2004. DOI: http://www.jstor.org/stable/4489780
GERVAIN, J.; WERKER, J. F. How Infant Speech Perception Contributes to Language Acquisition. Language and Linguistics Compass, v. 2, n. 6, p. 1149-1170, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-818X.2008.00089.x
GOMES, C. A.; BENAYON, A. R.; VIEIRA, M. C. P. Variação e aquisição da flexão nominal e da flexão verbal. Gragoatá, Niteroi, v. 30, n. 1, p. 39-54, 2006. DOI: https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32922
HANULÍKOVÁ, A.; VAN ALPHEN, P. M.; VAN GOCH, M. M.; WEBER, A. When one person’s mistake is another’s standard usage: The effect of foreign accent on syntactic processing. Journal of Cognitive Neuroscience, v. 24, n. 4, p. 878–887, 2012. DOI: https://doi.org/10.1162/jocn_a_00103
HENRY, A. Non-standard dialects and linguistic data. Lingua, v. 115, n. 11, p. 1599-1617, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lingua.2004.07.006
HUDSON KAM C. L. H.; NEWPORT, E. L. Getting it right by getting it wrong: when learners change languages. Cognitive Psychology. v. 59, n. 1, p. 30-66, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2009.01.001
HERNÁNDEZ-CAMPOY, J. M.; CUTILLAS-ESPINOSA, J. A.; BRITAIN, D. Variação e competência sociolinguísticas no ensino de inglês como língua estrangeira. Entrelínguas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 183-201, 2020. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13379
HUDSON KAM, C. L H.; NEWPORT, E. L. Regularizing Unpredictable Variation: The Roles of Adult and Child Learners in Language Formation and Change. Language, Learning and Development, v. 1, n. 2, p. 151-195, 2005. DOI: https://doi.org/10.1207/s15473341lld0102_3
JAKUBÓW, A. P. S. P. Language acquisition based on variable input: the case of number agreement in Brazilian Portuguese. 2018. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2018.
JEFFRIES, E. Preschool children’s categorization of speakers by regional accent. Language Variation and Change, v. 31, n. 3, p. 329-352, 2019. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954394519000176
JOHNSON, E. K; WHITE, K. S. Developmental sociolinguistics: Children’s acquisition of language variation. WIREs Cognitive Science, v. 11, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/wcs.1515
JUSCZYK, P. The Discovery of Spoken Language. Cambridge: MIT Press, 1997.
KINZLER, K. D; SHUTTS, K.; SPELKE, E. S. Language-based Social Preferences among Children in South Africa. Language Learning and Development, v. 8, n. 3, p. 215-232, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/15475441.2011.583611
KINZLER, K. D.; DUPOUX, E.; SPELKE, E. S. The native language of social cognition. In: PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES, v. 104, p. 12577-12580, 2007.
KINZLER, K. D.; SHUTTS, K.; DE JESUS, J.; SPELKE, E. S. Accent trumps race in guiding children’s social preferences. Social Cognition, v. 27, n. 4, p. 623-634, 2009. DOI: https://doi.org/10.1521/soco.2009.27.4.623
KOULAGUINA, E.; SHI, R. Rule generalization from inconsistent input in early infancy. Language Acquisition, v. 26, n. 4, p. 416-435, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/10489223.2019.1572148
LAMPRECHT, R. R. Aquisição da morfologia do plural por crianças bilíngues Português–Alemão. In: I ENCONTRO DO CELSUL, 1, 1997, Florianópolis, Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 1997. p.107-117.
LEMLE, M.; NARO, A. J. Competências básicas do português. 1977. Relatório final de pesquisa apresentado às instituições patrocinadoras Fundação Movimento Brasileiro (MOBRAL) e Fundação Ford. Rio de Janeiro, 1977.
LENNENBERG, E. H. (1967). Biological foundations of language. Nova Iorque: John Wiley & Sons, 1967.
LIGHTFOOT, D. Language acquisition and language change. WIREs Cognitive Science, v. 1, n. 1, p. 677-684, 2010. DOI: https://doi.org/10.1002/wcs.39
LIGHTFOOT, D.; WESTERGAARD, M. R. Language acquisition and language change: inter-relationships. Language and Linguistic Compass, v. 1, n. 5, p. 396–416, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-818X.2007.00023.x
MAMPE, B.; FRIEDERICI, A. D.; CHRISTOPHE, A.; WERMKE, K. Newborns’ Cry Melody Is Shaped by Their Native Language. Current Biology, v. 19, n. 23, p. 1994–1997, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cub.2009.09.064
MARTINS, F. S.; DE OLIVEIRA, H. L. C. Variação na concordância nominal de número na fala dos moradores da Costa da Lagoa e Região Central da cidade de Florianópolis (SC). Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 36-58, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n1p36
MENDES, R. B.; OUSHIRO, L. Variable number agreement in Brazilian Portuguese: an overview. Language and Linguistics Compass, v. 9, n. 9, p. 358-368, 2015. DOI: https://doi.org/10.1111/lnc3.12156
MILLER, K.L.; RAMOS; M. Acquisition of Sociolinguistic Variation: Acoustic Characteristics of s-lenition in the Speech of Spanish-speaking Children. In: BUCLD 38, Boston, 2014. Online Proceedings Supplement.
MILLER, K. L.; SCHMITT, C. Variable Input and the Acquisition of Plural Morphology. Language Acquisition, v. 19, n. 3, p. 223-261, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/10489223.2012.685026
MOLINA, D. S. L. Aquisição da linguagem e variação linguística: um estudo sobre a flexão verbal variável na aquisição do PB. 2018. 279f. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, 2018.
MOON, C.; COOPER, R. P.; FIFER, W. P. Two-day-olds prefer their native language. Infant Behavior and Development, v. 16, n. 4, p. 495–500, 1993. DOI: https://doi.org/10.1016/0163-6383(93)80007-U
NAZZI, T.; BERTONCINI, J.; MEHLER, J. Language discrimination by newborns: Toward an understanding of the role of rhythm. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, v. 24, n. 3, p. 756–766, 1998. DOI: https://doi.org/10.1037//0096-1523.24.3.756
OUSHIRO, L.; GUY, G. R. The Effect of Salience on Co-variation in Brazilian Portuguese. University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, v. 21, n. 2, 2015. Disponível em: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1881&context=pwpl
REIS, M. M. Aquisição da variação e mudanças na(s) gramática(s) das crianças: um olhar sobre a Concordância Variável no PB. 2020. 179f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2020.
ROZA, A.; CASAGRANDE, S. A aquisição da concordância de número no sintagma nominal: dados de produção e imitação eliciada. Disponível em: www.rd.uffs.edu.br/handle/prefix/295. 2015.
SCHERRE, M. M. P. A regra de concordância de número no sintagma nominal em português. 1978. 158f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 1978.
SIMIONI, L. Aquisição da concordância nominal de número: um estudo de caso. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 539-570, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.14.2.539-570
SMITH, J.; DURHAM, M.; RICHARDS, H. The social and linguistic in the acquisition of sociolinguistic norms: Caregivers, children, and variation. Linguistics, v. 51, n. 2, p. 285-324, 2013. DOI: https://doi.org/10.1515/ling-2013-0012
SMITH, J.; DURHAM; M.; FORTUNE, L. Universal, dialect-specific pathways of acquisition: Caregivers, children and t/d deletion. Language Variation and Change, v. 21, n. 1, p. 69–95, 2009. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954394509000039
SINGLETON, J. L.; NEWPORT, E. L. When learners surpass their models: the acquisition of American Sign Language from inconsistent input. Cognitive Psycholology, v. 49, n. 4, p. 370-407, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2004.05.001
SUMNER, M. The social weight of spoken words. Trends in Cognitive Sciences, v. 19, n. 5, p. 238-239, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2015.03.007
VAN HEUGTEN, M.; JOHNSON, E. K. Input matters: Multi-accent language exposure affects word form recognition in infancy. The Journal of the Acoustical Society of America, v. 142, n.2, p.196-200, 2017. DOI: https://doi.org/10.1121/1.4997604
VIEIRA, S. R. (org.). A concordância verbal em variedades do português: a interface fonética-morfossintaxe. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2015.
WERKER, J. Cross-Language Speech Perception: Developmental Change Does Not Involve Loss. In: GOODMAN, J. C.; NUSBAUM, H. (eds.). The Development of Speech Perception: The Transition from Speech Sounds to Spoken Words. Cambridge: MIT Press, 1994. p. 93–120.
WERKER, J.F.; GERVAIN J. Speech perception in infancy. A foundation for language acquisition. In: ZELAZO, P. D. (ed.). The Oxford Handbook of Developmental Psychology. Vol. 1: Body and Mind. Oxford: Oxford Univ. Press, 2013. p. 909–25.
WERKER, J. F.; HENSCH, T. K. Critical Periods in Speech Perception: New Directions. Annual Review of Psychology, v. 66, n. 1, p. 173-196, 2015. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010814-015104
ZAHARCHUK, H. A.; SHEVLIN, A.; VAN HELL, J. G. Are our brains more prescriptive than our mouths? Experience with dialectal variation in syntax differentially impacts ERPs and behavior. Brain and Language, v. 218, p.1-24. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bandl.2021.104949
DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.31.2.468-509
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Mercedes Marcilese, Cristina Name, Cristina Azalim, Daniele Molina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
e - ISSN 2237-2083
Licensed through Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional