Competência textual à entrada no Ensino Superior
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
ADAM, J-M. Les textes: types et prototypes. Paris: Nathan, 1992
ADDISON, J.; McGEE, S. J. Writing in high school/writing in college: research trends and future directions. College Composition and Communication. National Council of Teachers of English, v. 62, n.1, p. 147-179, 2010.
BEAUGRANDE, R.; DRESSLER, W. Introduction to Text Linguistics. London: Longman, 1981.
CHALL, J.S.; JACOBS, V. A Study of the Literacy Development of Low-income Children. In: SHIMRON, J. (Ed.). Literacy and Education: Essays in Memory of Dina Feitelson. New Jersey: Hampton Press, 1996. p. 34-46.
CHAROLLES, M. Enseignement du Récit et Cohérence du Texte. Langue Française, v. 38, p. 7-41, 1978.
COELHO, M. C. (Coord.). Programa de Português. 10º, 11º e 12º Anos. Lisboa: Ministério da Educação. Direcção Geral de Inovação e de Desenvolvimetno Curricular, 2002.
FAYOL, M. Le Récit et sa Construction. Paris: Nathan, 1985.
GRAÇA, M. M. Contributos para a reflexão sobre a formação de leitores literários em contexto escolar. 2009. Dissertação. (Mestrado em Ciências da Educação) - Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa, 2009.
HALLIDAY, M. A. K. Literacy and linguistics: a funcional perspective. In: HASAN, R.; WILLIAMS, G. (Ed.). Literacy in Society. Nova Iorque: Longman, 1996. p. 339-376.
HALLIDAY, M.; HASAN, R. Cohésion in English. London: Longman, 1984.
HASAN, R. Literacy, Everyday Talk and Society. In: HASAN, R.; WILLIAMS, G. (Ed.). Literacy in Society. Nova Iorque: Longman, 1996. p. 377-424.
KELLOGG, R. Training Writing Skills: a Cognitive Developmental Perspective. Journal of Writing Research, v. 1, p. 1-26, 2008.
LARSEN-FREEMAN, D. Teaching Language: From Grammar to Grammaring. Boston: Heinle, 2003.
LOBO, M. Aspectos da sintaxe das orações gerundivas adjuntas do português. In XVII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Actas... Lisboa: APL, 2002. p. 247-265.
NAUMAN, A. D.; STIRLING, T.; BORTHWICK, A. What makes writing good? An essential question for teachers. The Reading Teacher, v. 64, 5, p. 318-328, 2011.
OCDE. Does participation in pre-primary education translate into better learning outcomes at school? PISA in Focus 1. 2011. Disponível em: . Acesso em: 26 abr. 2011.
PRETO-BAY, A. M. The socio-cultural dimension of academic literacy development and the explicit teaching of genres as community heuristics. The Reading Matrix, v. 4, n. 3, p. 86-117, 2004.
SOUSA, O.; ESTRELA, A. Écrire à l’université: Jeux et Enjeux Didactiques. Approches comparées de l’enseignement des langues et de la formation des enseignants de langues. Paris: L’Harmattan, 2009a. p. 427-440.
SOUSA, O.; ESTRELA, A. A construção gerundiva: uma construção problemática? In: PINTO, P. F. (Ed). Gramática para que te Quero?! O Ensino da Gramática: Sentido(s) e Possibilidades. Lisboa: APP, 2009b. p. 222-239.
SOUSA, O.; ESTRELA, A. Literacy background and writing at the post-secondary level. Poster apresentado na VII Conference of the International Association for the Improvement of Mother Tongue Education IAIMTE. Toronto, 2009c.
SOUSA, O.; ESTRELA, A. On textual development: writing at the post-secondary level. Poster apresentado na 11th International Conference of the EARLI (Special Interest Group on Writing). Lund, 2008.
SOUSA, O.; SILVA, M. E. O texto narrativo no 1º Ciclo: detecção de alguns problemas. In: BÁRRIOS, A.; RIBEIRO, J. (Ed.). II Encontro Nacional de Investigação e Formação. Actas... Lisboa: CIED, p. 181-192, 2003.
SOUSA, O. C. Do trabalho de texto à reflexão linguística. In: SOUSA, O. C.; CARDOSO, A. (Ed.). Desenvolver competências em língua: percursos didácticos. Lisboa: Cied/Colibri, 2010. p. 111-143.
Van DIJK, T. Text and Context. Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discourse. London: Longman, 1980.
DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.19.1.247-267
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
e - ISSN 2237-2083
Licensed through Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional